آثار قاچاق شده به اتریش در یک قدمی بازگشت به ایران

به گزارش مجله وبلاگ فروش، حدود هفت ماه بعد از اعلامِ پلیس اینترپل اتریش به همتای خود در ایران، مبنی بر وجود لوحی فشرده و تعدادی اثر تاریخی احتمالا متعلق به ایران در یک صندوق امانات در آن کشور، اکنون آن آثار به نماینده ایران در وین تحویل داده شد تا راهِ کمتری برای بازگشت آثارِ احتمالا تاریخی ایران به کشور باقی بماند.

آثار قاچاق شده به اتریش در یک قدمی بازگشت به ایران

از وبسایت وزارت بهداشت درمان آموزش پزشکی دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، اداره کل موزه ها آذرِ سال گذشته، به وسیله رییس اینترپل ایران آگاه شد که از صندوق اماناتِ یک تبعه ایرانی در بانکی در اتریش، اسناد و مدارکی پیدا شده و اشاره نموده اند که همراهِ آن لوحِ فشرده ای نیز وجود دارد که در آن تصاویرِ اشیای باستانیِ متعلق به ایران است.

در نامه اولیه اینترپل به ایران اعلام شد به دنبال تعمیراتی که آن بانک انجام می داده، به همه مالکان صندوق امانات خود اعلام می نماید تا صندوق ها را برای انجام اقدامات مورد احتیاج تحویل دهند، احتمالا فردِ مالک در آن موقع در اتریش حضور نداشته و آن ها مجبورشده اند تا خود صندوق امانات را باز نمایند و با این شرایط روبرو شده اند. طبق شرحاتشان این صندوق متعلق به یک تبعه ایرانی ساکن در اتریش است که هویت او نیز معین است.

نخست پلیس اینترپل اتریش و ایران با یکدیگر هماهنگ نموده و اطلاعات در اختیار پلیس ایران قرار می گیرد، آن ها نیز از ایران می خواهند تا با دیدن این تصاویر نظرِ کارشناسی خود را اعلام نمایند، با دیدنِ تصاویر معین شد تعدادی از اشیا متعلق به فرهنگ و تمدن ایران و تعدادی نیز مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است، که حتی ممکن است بعضی از آن ها اصالت نداشته باشند. از سوی دیگر مالک آثار کشف شده در صندوق امانات بانک اتریش در ایران شناسایی و دستگیر شد و اکنون با قرارِ سنگینِ وثیقه آزاد است تا زمانی که آثار به ایران برگشته و اصالت آن ها معین گردد.

خاتمه آدینه 20 تیر، نماینده ایران در اتریش بیان کرد بر اساس یک معاضدت قضائی بین دو کشور و با همکاری اینترپل اتریش و پلیس بین الملل کشورمان پنجشنبه (19 تیر ماه) این آثار با تشریفات قانونی به نماینده کشورمان در اتریش تحویل داده شد.

تا اعلام نظر کارشناسان میراث هیچ قضاوتی درباره اصالت آثار نمی گردد

اکنون محمد حسن طالبیان ـ معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در گفت وگو با خبرنگاران از شرایط این آثار تا امروز و زمان تحویل به ایران می گوید.

او با اشاره به چگونگی کشف این آثار در اتریش و شناسایی صاحب صندوق امانات در بانکِ اعلام شده در آن کشور در ایران شرح می دهد: بعد از اعترافِ آن شخص مبنی بر این که صندوق امانات متعلق به وی بوده است، اداره کل روابط بین الملل قوه قضاییه و بازپرس پیگیرِ این ماجرا می شوند، از سوی دیگر اداره کل حقوقی وزارتخانه نیز پیگیرهای خود را انجام می دهد، همچنین با مجموعه وزارت خارجه نیز در این زمینه در ارتباط مستمر بودیم.

وی با اشاره به پیگیری های میراث فرهنگی و درخواست برای ارسال تصویری از آثار کشف شده در آن صندوق امانات به ایران برای آنالیز بیشتر توسط کارشناسان میراث فرهنگی، اظهار می نماید: بعد از گذراندن روندی که در ماه های گذشته برای بازپس گیری آثار انجام شد، در نتیجه وزارت امور خارجه در گفت وگو با میراث فرهنگی برای برگرداندنِ چگونگی آثار رایزنی کرد که بیان کردیم راستا به وسیله دریافت نماینده ایران یا سفارتخانه است، در نتیجه قرار شد تا پنج شنبه 19 تیر، این کار انجام گردد که خوشبختانه آن اتفاق افتاده است و در روز کاری آینده پیگیرِ برگشت آثار به کشور خواهیم بود.

با این وجود طالبیان تاکید می نماید که تا زمانی که آثار به کشور نرسیده و کارشناسان میراث فرهنگی اصالت داشتن یا نداشتن آثار را آنالیز و به صورت رسمی اعلام ننموده اند، نباید هیچ قضاوتی درباره اصالت آن ها مطرح گردد.

استرداد آثار با مطمئن ترین روش به کشور انجام می گردد

ابراهیم شقاقی ـ مدیر کل حقوقی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ نیز در گفت وگو با خبرنگاران شرح می دهد: از زمان اعلامِ کشفِ این آثار در صندوق امانات در کشور اتریش پیگیرِ شرایط آن ها بودیم و اداره کل روابط امور بین الملل قوه قضاییه و بازپرس پرونده همکاری زیادی با ما در این زمینه داشت تا زودتر به نتیجه برسیم، در واقع در این موضوع تعامل و هماهنگی خوب بین دستگاهی ـ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی (اداره کل حقوقی وزارتخانه)، قوه قضاییه (اداره کل روابط بین الملل) و ناجا (اینترپل) ـ باعث شد تا استرداد آثار در کمترین زمان و با مطمئن ترین روش (راه دیپلماتیک) انجام گردد.

او با بیان این که میراث فرهنگی برای بازگشت این آثار درخواست داده تا آن ها به وسیله راستا دیپلماتیک به ایران فرستاده شوند، شرح می دهد: با توجه به تحریم ها، در این زمینه مشکل داشتیم، اما از سوی دیگر در گذشته یک تجربه خوب برای بازگشت سر سرباز هخامنشی داشتیم که با تحویل آن به نمایندگی ایران در امریکا، آن اثر تاریخی مستقیم توسط رییس جمهور به کشور برگردانده شد.

او با اشاره به این که برای بازگشت این اثر تاریخی به کشور، ایران از نظر قضایی با چند راه چاره مختلف روبه رو بود، اظهار می نماید: از یک سو می توانستیم با حکمِ قضایی کار کنیم و آثار را برگردانیم، اما تصمیم گرفتیم تا با تعامل آثار به کشور برگردانده شوند، که خوشبختانه با همکاری بسیار خوب دستگاه های در ارتباط با این موضوع در مکاتبه با دادستانی وین، نهایتا نظرشان برای تحویل آثار به ایران جلب شد و بعد از مکاتبات مختلف وزیر میراث فرهنگی با امور خارجه، نهایتا قرار بر تحویلِ آثار به نماینده ایران به اتریش شد و روز گذشته (19 تیر) اعلام شد که آثار تحویل شده است.

شقاقی تاکید می نماید: اصالت یا عدم اصالت آثاری تحویل داده شده به ایران، پس از ورود به ایران از سوی کارشناسان میراث فرهنگی وزارتخانه آنالیز می گردد. تا کنون نیز بر اساس تصاویرِ ارسال شده از سوی پلیس اتریش کارشناسان میراث فرهنگی اعلام نموده اند که در تعلق آن ها به ایران شکی ندارند، اما اعلامِ اصالت را منوط به آنالیز آثار به صورت مستقیم و کامل دانسته اند.

مدیر کل حقوقی وزارتخانه میراث فرهنگی، همچین با تاکید بر این که مالک صندوقِ امانات در کشورِ اتریش، همچنان در ایران است و با قرارِ وثیقه سنگین آزاد است، ادامه می دهد: بعد از آنالیز و اعلامِ نظر کارشناسان برای اصالت داشتن یا نداشتن آثار؛ در صورتی که آن ها اصیل باشند، با آن شخص به عنوان مجرم و بر اساس فصل 12 قانون مجازات اسلامی برخورد می گردد و چون بر اساس آنالیز ها اعلام شده که آن ها به صورت غیرقانونی از کشور خارج شده اند، حکم قاچاق دارند.

شقاقی می گوید: حکم قاچاق معین است، حمل، نگهداری و خروج آثار از کشور نیز به آن اضافه می گردد و براساس مجازات های اعلام شده با مجرم برخورد می گردد، از سوی دیگر در صورتِ داشتن ادعاهای دیگر توسط آن شخص اگر مستندات دقیق و قانونی داشته باشد، رفتارهای دیگر با مجرم می گردد.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 5832

به "آثار قاچاق شده به اتریش در یک قدمی بازگشت به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار قاچاق شده به اتریش در یک قدمی بازگشت به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید