اقتصاد دنیا تا انتها سال 2020 از بحران کرونا نجات می یابد؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، با کندتر شدن فرایند خروج مالی جهانی از بحران کرونا، نااطمینانی ها درباره اینکه اقتصاد جهانی امسال میلادی را چگونه به خاتمه خواهد رساند، افزایش یافته است.

اقتصاد دنیا تا انتها سال 2020 از بحران کرونا نجات می یابد؟

در حال حاضر دلایل مختلفی برای نگرانی از آینده اقتصاد دنیای وجود دارد. فرا رسیدن فصل پاییز در نیمکره شاقتصادی، آن هم در شرایطی که هنوز یک واکسن قطعی برای کرونا کشف نشده است، می تواند موج تازه ای از شیوع ویروس کرونا را در دنیا شکل دهد. حمایت دولت ها از کارکنانی که به طور موقت بیکار شده اند و همچنین مهلتی که بانک ها به وام گیرندگان ناتوان از پرداخت اقساط داده اند، رو به انتها است. تنش ها بین آمریکا و چین نیز ممکن است در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در ماه نوامبر (اواسط آبان) برگزار می گردد، شدت یابد.

یواخیم فِلس، مشاور ارشد اقتصادی شرکت مدیریت سرمایه گذاری پاسیفیک، در این خصوص می گوید: ما شاهد رسیدن فرایند بهبود اقتصاد دنیای به نقطه پیک [قله] بوده ایم. از این پس فرایند بهبود با سرعت نسبتاً کندتری ادامه خواهد یافت.

دولت ها تا به امروز حدود 20 تریلیون دلار در قالب حمایت های اقتصادی و پولی به اقتصاد کشورهای خود تزریق نموده اند تا بتوانند اقتصاد را هرچه زودتر به سطح قبل از بحران کرونا بازگردانند. این حمایت ها در شرایط کنونی قابل توجیه است و می توان دستاوردهای متعددی را برای آنها برشمرد. در آمریکا نرخ بیکاری در ماه آگوست با شیب تندی کاهش یافت و بازار مسکن نیز به نقطه امیدوارنماینده ای رسیده است. بهبود پایدار اقتصاد چین نیز به گفته اقتصاددانان خوش بین دنیا، نشان دهنده راهی است که سایر کشورهای دنیا نیز خواهند رفت. علاوه بر این، آمارهای صنعتی آلمان که عظیمترین اقتصادی اروپایی به شمار می رود نیز قابل قبول و امیدوارنماینده بوده است. اقتصادهای نوظهور دنیا نیز در پی کاهش ارزش دلار فرصت نفس کشیدن پیدا نموده اند.

اما حفظ این فرایند در همه جبهه ها چندان هم آسان نخواهد بود. استمرار بهبود اقتصاد دنیای با شتاب کنونی مستلزم این است که سیاست گذاران اقتصادی محرک های پولی و اقتصادی را افزایش دهند؛ آن هم در نقطه ای که بعضی از آنها به متوقف کردن یا کاستن از حجم این محرک ها می اندیشند. از طرفی با وجود همه پیشرفت های علمی که در زمینه کشف واکسن کرونا حاصل شده است، فراوری و توزیع این واکسن در آینده نزدیک به مقیاسی که بتواند شیوع ویروس کرونا در دنیا را به شدت کنترل کند، نخواهد رسید.

علاوه بر این، چالش های مهم دیگری نیز وجود دارند. شاید بتوان گفت بازار کار که به یاری دولت ها بخشی از فرایند بهبود را پیموده است، ساده ترین قسمت ماجرا محسوب می گردد. اما تقلای سخت و طولانی کسب وکارها برای سازماندهی مجدد خود، بازنگری در تخصیص منابع و آموزش مجدد کارکنان صنایعی که ادامه حیاتشان با این شرایط توجیه اقتصادی ندارد، چالش های بسیار عظیمتری هستند. فشار ناشی از این قبیل اصلاحات ساختاری در کسب وکارها و صنایع، تا مدتی اقتصاد دنیای را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

طی همین هفته های اخیر، تعدادی از شرکت های شناخته شده دنیا زمزمه های تعدیل نیرو در راستای اصلاحات اساسی را مطرح نموده اند. گروه کشتیرانی مولر-مرسک که عظیمترین شرکت کشتیرانی دنیا به شمار می رود، یک برنامه اصلاحات اساسی را در دست آنالیز دارد که می تواند به تعدیل هزاران نفر از کارکنان این شرکت در سراسر دنیا بینجامد. شرکت خودروسازی فورد میخواهد 5 درصد از کارکنان خود در آمریکا را اخراج کند و هلدینگ هواپیمایی یونایتد ایرلاینز نیز اعلام نموده است که به دلیل کاهش فعالیت های خود، ظرف یک ماه آینده فرایند تعدیل 16 هزار نفر از کارکنان خود را کلید خواهد زد.

البته نشانه های نگران نماینده دیگری نیز وجود دارد؛ در چین که چند ماه زودتر از سایر کشورها پیروز به مهار ویروس کرونا شد، مصرف نمایندگان هنوز هم برای خرج کردن درآمد خود تردید دارند و عظیمترین بانک های این کشور نیز شاهد شدیدترین افت سودآوری در بیش از یک دهه اخیر هستند. در آمریکا نیز قانون گذاران کنگره همچنان بر سر تقویت محرک های اقتصادی مورداحتیاج برای حفظ فرایند بهبود اقتصاد این کشور اختلاف نظر دارند.

رایان سوئیت، رئیس بخش تحقیقات سیاست پولی در مؤسسه خدمات سرمایه گذاری مودیز، در این خصوص تأکید می نماید: ایجاد 1.4 میلیون شغل جدید در آمریکا طی ماه آگوست یک گام بسیار عظیم در جهت درست است. اما اقتصاد آمریکا احتیاج دارد که فرایند بهبود با همین سرعت ادامه پیدا کند و باید گفت که بدون محرک های اقتصادی، دستیابی به این هدف سخت خواهد بود.

در اروپا نیز شاخص های فعالیت اقتصادی در حال افت هستند و کارخانه ها که به دلیل کاهش تقاضا مجبور به کاهش قیمت ها و قبول کردن کاهش حاشیه سود شده اند، کوشش می نمایند تا به هر نحو ممکن هزینه های خود را کاهش دهند. در حالی که دولت های فرانسه و آلمان برنامه های پرداخت حقوق به کارکنانی که به مرخصی اجباری فرستاده شده اند را تمدید نموده اند، دولت انگلیس میخواهد از ماه آینده میلادی برنامه های حمایتی خود را متوقف کند که این تصمیم میلیون ها شغل را در معرض خطر قرار می دهد.

در شرایطی که بسیاری از دولت های حداقل به صورت تدریجی در حال کاهش حمایت های اقتصادی هستند، افت شاخص های اقتصادی در ماه های آینده می تواند بازارهای سهام را تحت تأثیر قرار دهد. کاترین مان، اقتصاددان ارشد گروه خدمات اقتصادی و بانکداری سیتی گروپ، در این رابطه می گوید: در زمینه ارزش گذاری سهام، ما باید نگاهمان را از آنچه در هفته جای گذشته است، فراتر ببریم و به افق های بلندمدت نگاه کنیم. در حال حاضر چشم انداز مناسبی از تداوم حمایت دولت از تقاضای مصرف نماینده دیده نمی گردد و به همین دلیل چشم انداز سرمایه گذاری و رشد اقتصاد آمریکا نیز چندان خوب به نظر نمی رسد.

مسئله مهمی که این روزها همه چیز را تحت شعاع قرار داده، تداوم شیوع ویروس کرونا در اقصی نقاط دنیا است. از طرفی بعضی کارشناسان معتقدند که حتی اگر یک واکسن قطعی برای مهار ویروس کرونا معرفی گردد، دسترسی دنیای به آن در سطحی قابل قبول مدت زیادی به طول خواهد انجامید.

پروفسور وارویک مک کیبین، استاد اقتصاد دانشگاه ملی استرالیا و عضو اندیشکده آمریکایی بروکینگز که در الگوهای محاسباتی خود هزینه دنیای مقابله با ویروس کرونا در افق 2025 را حدود 35 تریلیون دلار برآورده نموده است، درباره واکسیناسیون دنیای برای مهار ویروس کرونا خاطرنشان می نماید: شما باید بخش وسیعی از جمعیت دنیا را واکسینه کنید تا بالاخره فرایند کاهش هزینه های مقابله با بحران کرونا شروع گردد.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 6974

به "اقتصاد دنیا تا انتها سال 2020 از بحران کرونا نجات می یابد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اقتصاد دنیا تا انتها سال 2020 از بحران کرونا نجات می یابد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید