انتشار کتاب، تنها شرط اعطای کاغذ دولتی به ناشر

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مدیر انتشارات سفیراردهال گفت: الان دیگر ناشران برای تهیه کاغذ مسئله ای ندارند و گرانی کاغذ یکی از دلایل کاهش عناوین کتاب نیست.

انتشار کتاب، تنها شرط اعطای کاغذ دولتی به ناشر

به گزارش خبرنگار ، افزایش بیش از حد قیمت کاغذ در برهه ای باعث شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این عرصه ورود کند و با همکاری اتحادیه ناشران و کتابفروشان، کاغذ دولتی در اختیار ناشران قرار دهد.

با حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیراردهال درباره تاثیر اختصاص کاغذ دولتی در کار انتشار کتاب گفتگو کردیم.

  • شرایط انتشار کتاب های حوزه ادبیات در شش ماهه نخست امسال

حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیراردهال در اینباره گفت: اعطای کاغذ دولتی به ناشران، تاثیر زیادی بر انتشار کتاب گذاشته است. به دلیل اینکه قیمت کاغذ دولتی بسیار متعادل تر از کاغذی است که در بازار آزاد است، مطمئنا اگر این کاغذ به ناشران اختصاص داده نمی شد میزان انتشار عناوین کتاب از آنچه که امروز شاهد هستیم پایین تر می آمد.

وی افزود: الان دیگر ناشران برای تهیه کاغذ مسئله ای ندارند و گرانی کاغذ یکی از دلایل کاهش عناوین کتاب نیست. افزایش هزینه های انتشار کتاب و آماده سازی آن تغییر کرده است. از سوی دیگر، تولید محتوای کتاب مشکل است. هزینه های تالیف یا ترجمه کتاب هم در این بین مطرح است. از سوی دیگر، با کاهش فروش کتاب نسبت به قبل روبرو هستیم و نمایشگاهی برگزار نمی شود تا کتاب ها در آن فروخته شود.

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال ادامه داد: الان کاغذ با روندی که اتحادیه ناشران و کتابفروشان دارند، در اختیار ناشران قرار داده می شود. کاغذ دولتی به ناشر برای انتشار کتابی که چاپ اول یا دوم باشد هم داده می شود. در واقع هزینه های دیگر انتشار کتاب است که باعث کاهش عناوین انتشار می شود. ناشران در یک سال گذشته، مسئله ای برای تهیه کاغذ نداشتند. بسیاری از آنها بیش از حد نیازشان کاغذ دریافت کردند، اما این کاغذ ها به جای استفاده برای انتشار کتاب در بازار آزاد فروخته شد.

عابدینی ادامه داد: ناشرانی که می خواهند کتاب منتشر کنند کار انتشار کتابشان با دریافت کاغذ از اتحادیه ناشران و کتابفروشان راه می افتد. اتحادیه تا به امروز مسئله ای برای اختصاص کاغذ به ناشر نداشته است. اگرکاغذی که اتحادیه ناشران و کتابفروشان به ناشر می دهد برای انتشار کتاب مصرف شود و بازرسان اتحادیه این مسئله را تایید کنند، اتحادیه بار دیگر به ناشران کاغذ می دهد و برایش فرقی نمی کند که کتاب چاپ اول یا دوم باشد.

این ناشر اظهار کرد: معمولا کسانی که کاغذ به ناشر می دهند، از چاپ اول کتاب بیشتر حمایت می کنند که این کار عادلانه است. زیرا ممکن است کتابی به چاپ دوم یا دهم رسیده باشد. بنابراین نمی توان برای هر بار انتشار آن کتاب، کاغذ دولتی اختصاص داد. به شرطی این کار را می کنند که کتاب منتشر شود. اگر این مسئله برایشان محرز شود، ناشر در مراحل بعدی برای دریافت کاغذ از اتحادیه ناشران و کتابفروشان مسئله ای نخواهد داشت.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7392

به "انتشار کتاب، تنها شرط اعطای کاغذ دولتی به ناشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار کتاب، تنها شرط اعطای کاغذ دولتی به ناشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید