اگر سر کودک ضربه خورد چه کنیم؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، ضربه مغزی نوعی آسیب مغزی پس از حادثه است. مغز از بافت نرم ساخته شده است و توسط مایع نخاعی احاطه شده است و در جمجمه سخت و محافظ خود قرار گرفته است. مغز می تواند در داخل جمجمه حرکت کند و حتی محکم به آن برخورد کند.

اگر سر کودک ضربه خورد چه کنیم؟

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از بیتوته،اگر ضربه ای به سر نوزاد خورد تا 24 ساعت باید کامل حواستان به او باشد. زیرا پوست سر نوزاد و استخوان جمجمه و غشای آن بسیار لطیف و نازک هستند و به مرور زمان و با افزایش سن نوزاد و در پی رشد او، ضخیم و محکم می شوند، در صورت آسیب و ضربه به سر نوزاد علائم زیر نگران نماینده هستند؟

شکستگی سر:

اگر روی سر زخم شد و از سر خون آمد باید سریع به پزشک مراجعه کنید و آن را پانسمان و یا بخیه کنید.

ورم کردن سر :

اگر سر ضربه بخورد و ورم کند، به این دلیل است که سر پر از رگ های خونی است و ضربه خوردن به این رگ ها سبب تورم آن ها می گردد. اگر نوزاد بعد از ضربه خوردن بازی کرد و درست حرکت کرد و استفراغ نکرد و به بازی و حرکت های روزمرگی اش ادامه داد مسئله ای ندارد و باید روی قسمت متورم کمپرس یخ قرار بدهید.

عوارض ضربه به پیشانی کودک یک ساله

استفراغ کردن :

استفراغ کردن، برخلاف تصور بسیاری از مردم همواره خطرناک نیست، بلکه می تواند واکنش سریع و گذرای مغز نسبت به فشار وارد شده به آن تلقی گردد، اما اگر استفراغ کردن ادامه یابد و با نشانه های خطر دیگر همراه باشد، باید تحت آنالیز های پزشکی قرار بگیرد.

نکته بسیار مهمی که متخصصان بر آن تاکید می نمایند این است که والدین و اطرافیان پس از این که کودک دچار ضربه سر شد، نباید به او آب قند بدهند، بلکه باید به چنین کودکی سرم نمکی داده گردد، زیرا آب قند موجب افزایش ورم مغز و افزایش خوا ب آلودگی در این بچه ها می گردد.

ضربه مغزی :

ضربه مغزی صدمه ای جدی به مغز کودک است و اهمیت زیادی دارد. ضربه مغزی شدید در اثر افتادن از بالای سکو، خوردن با سر به دیوار، افتادن از پله، به خصوص زمانی که کودک درون روروئک و در حالت ایستاده و صاف باشد بیشتر خطر صدمه جدی به مغز ایجاد می نماید تا زمانی که کودک از حالت ایستاده به زمین بخورد.

اگر ضربه ای به سر کودک خورد تا 24 ساعت باید کامل حواستان به او باشد تا در صورتی که علایم دال بر ضربه مغزی بروز دهد بدون اتلاف وقت به پزشک مراجعه کنید. اگر کودک هنگام عصر دچار ضربه گردد خوابیدن آن مانعی ندارد، اما در طول شب به طور منظم (حداقل دو ساعت یک بار) به او سر بزنید و ببینید نفس کشیدن آن طبیعی است و مشکل خاصی ندارد، می توانید آن را بیدار کنید و ببینید زمانی که بیدار می گردد شما را می شناسد یا خیر.

افتادن بچه ها از پشت سر

برخی از علائم ضربه مغزی عبارتند از:

بیهوشی و عدم هوشیاری

رنگ پریدگی غیر طبیعی

مردمک گشاد یا عظیم (یکی از مردمک ها عظیم تر به نظر می رسد و زمانی که نور چراغ قوه به چشم می تابانیم، واکنشی نشان نمی دهد و تنگ نمی گردد.)

تحریک پذیری که شامل گریه غیر معمولی و طولانی مدت هم می گردد و یا بیحالی شدید

استفراغ

عدم تعادل به حدی که نوزاد قادر نباشد مانند زمان قبل از ضربه، چهار دست و پا برود، راه برود و یا حرکت کند.

ترشح از گوش (آبکی یا خونی) که می تواند علامت شکستگی جمجمه باشد

سردرد و تشنج را جدی بگیرید!

اگر کودک پس از ضربه، سردرد یا خواب آلودگی داشته باشد، باید به سرعت به بیمارستان منتقل گردد.

تشنج هم از نشانه های نگران نماینده است. البته تشنج های فوری بعد از ضربه حتی تا یک هفته بعد از ضربه هم لزوما بدخیم نیست و مسئله ای بوجود نمی آورد، اما اگر کودک ماه ها بعد از وارد شدن ضربه، دچار تشنج شد، باید مورد آنالیز های دقیق پزشکی قرار بگیرد.

خروج مایع بیرنگ از گوش و بینی هم می تواند نشانه ای از شکستگی قاعده جمجمه باشد و بسیار خطرناک تلقی گردد. البته این تشخیص در خصوص بچه های که دور چشم هایشان هم کبود می گردد، صدق می نماید.

تاری دید

گیجی و گفتن چیزهای بی معنی

لکنت زبان

عدم پاسخگویی (نتوانید کودک خود را بیدار کنید).

از دست دادن هوشیاری

سر درد شدید، شامل سر دردی که با گذشت زمان بدتر می گردد.

تنفس غیرعادی، نامنظم یا با صدای غیر عادی

پشت سر کودک

سوالات رایج در خصوص ضربه به سر :

آیا آسیب به سر تنها وقتی نگران نماینده است که خطرناک باشد ؟

هرچه ضربه شدیدتر باشد، آسیب نیز شدیدتر خواهد بود، اما هر ضربه به سر که کارکرد مغز را تحت تاثیر قرار دهد (بینایی، شنوایی، افکار شناختی)، باید به سرعت مورد آنالیز قرار گیرد.

آیا ضربه به سر همواره باعث ضربه مغزی در نوزاد می گردد؟

ضربه به سر، درجات مختلفی دارد از یک ضربه خفیف تا متوسط و شدید. براساس شدت ضربه ای که به سر وارد می گردد، صدمه به مغز متفاوت است. نکته مهم این است که برخلاف آنچه عموم مردم فکر می نمایند، ضربه به سر نوزاد 6 ماهه یا بچه های زیر 5 سال به دلیل باز بودن ملاج و اینکه هنوز جمجمه شکل نگرفته، نسبت به عظیمترها در برابر ضربه به سر مقاومتر می باشند.

آیا پس از ضربه به سر می توان با خیال راحت کودک را خواباند؟

اگر شک دارید که ضربه به سر کودک شما شدید بوده یا نه، باید حتما پاسخ طبیعی کودکتان را آنالیز کنید. برای این کار بهتر است پس از ضربه چندین ساعت آنها را بیدار نگه دارید. اما به خاطر داشته باشید که بچه ها پس از این ضربه شوک آمیز و گریه، احساس خستگی و خواب آلودگی خواهند کرد.

اگر کودک شما پس از ضربه به کارش ادامه داد و امکان فعالیت های نرمال برایش وجود داشت، مسئله ای نخواهد داشت. اما اگر همچنان نگران هستید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آیا ضربه مغزی می تواند باعث آسیب دائمی به مغز گردد؟

فقط در موارد نادر. اما ضربه مغزی دوم قبل از رفع شدن علائم ضربه مغزی اول می تواند خطرناک باشد و احتمال آسیب مغزی و حتی مرگ را دارد. بنابراین، اگر کودکتان دچار ضربه مغزی ای شد که باعث از هوش رفتن او شده است، پزشک احتمالاً به شما توصیه می نماید تا برای چند هفته ٔ آینده، بیشتر از معمول مراقب کودک و علائم هشدار دهنده در او باشید.

کارهایی که باید بعد از خوردن ضربه به سر کودک انجام دهند؟

بعد از داشتن علائم خطر باید برای اطمینان از سلامت کودک بهتر است آن را نزد جراح مغز و اعصاب ببرند، همچنین پزشکان متخصص اورژانس نیز می توانند برای اطمینان از سلامت کودک او را معاینه نمایند و میزان تعادل و خواب آلودگی او را بسنجند. در صورت مرخص شدن کودک والدین باید به حرکات و رفتار کودک دقت نمایند و در صورت مشاهده هر علامتی، بلافاصله به پزشک مراجعه نمایند.

در صورت خونریزی خفیف، علامتی در سی تی اسکن نشان داده نمی گردد، اما علائم دیگری در سی تی اسکن بعد از 24 ساعت نشان داده می گردد. احتمال خطر بعد از 24 ساعت کمتر است ، اما شاید کودک تا چند ماه سردرد داشته باشد.

در صورت شکستگی روی جمجمه، ترک دانه های ریزی مانند کیست دراین ناحیه در اثر فشار داخل جمجمه به وجود می آید که والدین باید درباره این موضوع با پزشک مشورت نمایند.

بچه ها کمتر از 2 سال که فونتانل یا ملاجی دارند که کاملا استخوانی نشده است. با لمس فونتانل پزشکان بعد از ضربه به سر کودک پزشکان می توانند به اطلاعات خوبی دست پیدا نمایند.

در صورتی که خونریزی داخل مغز حاد و شدید باشد جراح باید جمجمه را باز و خون را تخلیه کند، اما اگر خونریزی خفیف باشد پزشک باید کودک را 1 تا 2 روز در بیمارستان بستری کند و تحت نظر بگیرد تا خون به مرور جذب گردد، اما پیگیری تا 2 سال الزامی است.

زمین خوردن نوزاد با پشت سر

مراقبت های دوره نقاهت

کودک شما باید از ورزش ها و فعالیت هایی که شامل ارتفاع و سرعت است و دیگر فعالیت هایی که آنها در ریسک یک آسیب دیگر قرار می دهد، پرهیز کند. کودک ممکن است قادر باشد پس از شش هفته در ورزش هایی که در پایین آمده اند شرکت کند، با این حال، این موضوع توسط تیم درمانی و در زمانی که کودک برای جلسات مراقبتی مراجعه می نماید، تصمیم گیری می گردد.

ورزش ها و فعالیت های خطرناک شامل:

فوتبال و هاکی

بسکتبال و نت بال

اسب سواری

اسکی، اسنوبرد و موج سواری

دوچرخه سواری، اسکوتر و اسکیت

بازی در زمین ها و پارک های بازی

بالا رفتن از درخت و دیگر فعالیت هایی که مرتبط با ارتفاع می باشند.

مطمئن شوید که کودکتان همواره در زمان دوچرخه سواری و اسکیت کلاه ایمنی پوشیده باشد. بازگشت تدریجی به فعالیت فیزیکی بسیار مهم است. کودک خود را به شرکت در فعالیت های آرام فیزیکی مانند موارد زیر تشویق کنید:

شنا

پیاده روی

استفاده از دوچرخه تمرینی

تمرین مهارت های توپی (با توپ نرم)

تنیس

اگر رفتار کودک شما با حالت عادی او خیلی متفاوت بوده یا دردش کاهش پیدا نمی نماید، به پزشک یا نزدیکترین اورژانس بیمارستان مراجعه کنید.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8546

به "اگر سر کودک ضربه خورد چه کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر سر کودک ضربه خورد چه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید