بیمارستان های تهران دیگر تخت خالی ندارند!

به گزارش مجله وبلاگ فروش، اوضاع شیوع کرونا در کشور به هم ریخته است؛ درست مانند شرایط بیمارستان ها که از 2هفته پیش تمام تخت هایشان پر شده و دیگر جایی برای بیمار جدید ندارند. این یک هشدار نیست؛ واقعیتی است که در بیمارستان های کشور و به ویژه تهران دیده می شود.

بیمارستان های تهران دیگر تخت خالی ندارند!

گزارش میدانی همشهری از 6بیمارستان تهران، شرایط سخت و نگران کننده شیوع کرونا را در کشور روایت می کند. ظرفیت بخش های آی سی یو و عفونی بیمارستان ها تکمیل است، بیماران بدحال با شرایط تنفسی وخیم تنها درصورت تشخیص بخش تریاژ تنفسی بیمارستان ها پذیرش می شوند. آن ها باید ساعت ها در انتظار خالی شدن تخت ها منتظر بمانند. تخت هم اگر خالی شود، دستگاهی برای استفاده نیست.

روز گذشته وزارت بهداشت خبر از ثبت رکورد جدیدی از کرونا داد؛ در یک روز 4هزار و 151بیمار جدید شناسایی شدند. 2هزار و 127بیمار هم اکنون بستری اند و حال 4هزار و 200بیمار وخیم گزارش شده است. براساس اعلام معاون کل این وزارتخانه، 948بیمار در بخش آی سی یو بیمارستان ها بستری اند و 311نفر در اورژانس ها در انتظار تخت خالی نشسته اند. با بحرانی شدن شرایط شیوع کرونا در تهران، معاون کل وزارت بهداشت خبر از اجباری شدن ماسک در تهران از روز شنبه می دهد.

در انتظار تخت خالی در بیمارستان امام خمینی (ره)

19بیمار در بخش اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) تهران روی تخت ها دراز کشیده اند؛ برخی با دستگاه و برخی بدون دستگاه. تعدادی از آن ها در راهرو ها هستند و تعدادی پشت در شیشه ای منتظرند تا تختی خالی شود و بیمارشان که نیاز به دستگاه تنفسی دارد، بستری شود. مرضیه یکی از همان منتظران است. مادر مبتلا به کرونایش، مشکل تنفسی شدید پیدا کرده و در بخش پیش اورژانسی بیمارستان بستری است؛ نه از دستگاه خبری است و نه از تخت خالی. استیصال را می شود در نگاه او دید؛ زمانی که از حال وخیم مادرش می گوید.

پرسنل اورژانس مراجعه کننده های جدید را به بخش تریاژ تنفسی در کنار در ورودی بیمارستان ارجاع می دهند. آنجا شرایط بیماران بررسی می شود و درصورت وخیم بودن حالشان به اورژانس منتقل می شوند. مقابل اورژانس سوله ای برپاست با نزدیک به 12تخت خالی. آنجا محل نگهداری بیماران بسیار بدحال است؛ کسانی که به گفته مسئول تریاژ تنفسی در مرحله آخر بیماری قرار دارند. از این سوله صدای جیغ و فریاد های زنی بلند شده است.

خسرو صادق نیت، رئیس بیمارستان امام خمینی (ره) به همشهری می گوید که آی سی یوی بیمارستان پر شده، تعداد بیماران بدحال بالا رفته و تعداد جوانان مبتلا زیاد است و تعداد بیمارانی که به خدمات ویژه نیاز دارند، افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. او یکی از دلایل تکمیل ظرفیت بخش های مراقبت های ویژه را مراجعه بیماران غیرکرونایی به بیمارستان ها می داند.

به گفته او، قبلا و در اوایل دوره شیوع کرونا، بیماران غیرکرونایی به مراکز درمانی مراجعه نمی کردند، اما حالا هم این افراد مراجعه هایشان بالا رفته و هم اینکه بدحال تر شده اند و نیاز به مراقبت های ویژه دارند. همین مسئله سبب شده تا فشار بیشتری به کادر درمان وارد شود. قبلا از تخت بخش های دیگر بیمارستان برای بیماران کرونا استفاده می شد، اما حالا دیگر این امکان هم وجود ندارد.

پرسنل بیمارستان امام خمینی (ره) هم شرایط خوبی ندارند. به گفته رئیس این بیمارستان، هم اکنون 2نفر از آن ها در آی سی یو بستری اند. خیلی های دیگر در خانه قرنطینه شده اند و بسیاری از پرسنل 2تا 3بار مبتلا به کرونا شده اند.

شرایط جنگی بیمارستان شریعتی

در بیمارستان شریعتی شرایط مشابهی حاکم است. آنجا هم تخت ها پر شده، اما پزشک بخش اورژانس می گوید اگر بیمار بسیار بدحال باشد، جایی برای بستری اش پیدا می کنند. مقابل بخش اورژانس افراد زیادی در انتظار نشسته اند. بیماران آن ها شرایط خوبی ندارند، اما چاره ای ندارند جز اینکه منتظر باشند تا تختی خالی شود. مرتضی یکی از آنهاست. او می گوید توانایی پرداخت هزینه های درمان در بیمارستان خصوصی را ندارد و باید انتظار بکشد.

داوود نوروزی، رئیس بخش اورژانس بیمارستان است. او شرایط فعلی را درست مانند شرایط دوران جنگ می داند و به همشهری می گوید بیمارستان به شدت شلوغ است و ظرفیت خالی برای بیماران ندارند و کمکی از دست آن ها ساخته نیست: 3 آی سی یو و 4بخش بیمارستان هر کدام با 35تا 36تخت، برای بیماران مبتلا به کرونا خالی شده بود و الان همه آن ها پر شده است. به گفته او، هم اکنون بالای 150بیمار در اورژانس و آی سی یوی این بیمارستان بستری اند، بیش از 50درصد کادر درمان مبتلا به کرونا شده اند و 2نفر هم جانشان را از دست داده اند: کادر درمان به شدت خسته اند و توانایی شان رو به تحلیل است. آن ها مثل مجروحان جنگی اند. مردم باید رحم کنند. این نیرو ها جایگزینی ندارند.

نوروزی می گوید تعداد مراجعه ها از 20شهریور بالا رفته و دیگر پایین نیامده است. به گفته او، بیشتر مراجعه کننده ها جوانند و به صورت خانوادگی مبتلا شده اند. او می گوید دستگاه ها و تجهیزات، دیگر جوابگوی میزان مراجعه نیست. گاهی پیش می آید دستگاهی به جای اینکه چندین ساعت برای بیماری استفاده شود، پس از یکی، دو ساعت برداشته می شود تا جان بیمار دیگری نجات پیدا کند. اگر این اقدامات انجام نشود، تعداد مرگ ها بالا می رود.

سن بچه ها مبتلا کمتر شده و مراجعه آن ها بالا رفته

خبر های رسیده از بیمارستان بچه ها مفید، شرایط خوبی را روایت نمی کند. شهناز آرمین، رئیس بخش عفونی بیمارستان مفید به همشهری می گوید: تعداد بچه ها مبتلا به کرونا به شدت بالا رفته. آن ها حالا با بیمارانی مواجهند که چندین ارگان بدنشان مختل شده. به گفته آرمین، روز گذشته نوزاد 66روزه ای مبتلا به کرونا را در بیمارستان بستری کرده اند. تعداد مرگ ومیر بچه ها سالم بدون بیماری زمینه ای هم افزایش یافته و یکی از مسائل جدید بستری بچه ها با سندروم التهابی ارگان های مختلف بدنشان به دلیل ابتلا به کروناست.

عملکرد کلیه، کبد و سایر ارگان های این بچه ها بر اثر ابتلا به کرونا مختل شده است: سن بچه ها مبتلایی که به بیمارستان مراجعه می کنند کاهش یافته. روز گذشته 15بیمار کرونا مثبت در بخش بستری بودند و تعداد بیشتری در بخشی که مخصوص افراد مشکوک است در انتظار نتیجه آزمایش های بعدی نشسته اند. از 20روز پیش فرایند افزایش مراجعه به این بیمارستان بالا رفت. ما از یک موج وارد موج بعدی می شویم. استراحتی نداریم.

اوضاع بدتر می شود

اوضاع در بیمارستان لقمان هم خوب نیست. به گفته شروین شکوهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان لقمان، شرایط بسیار بد است: ما پیش بینی چنین شرایطی را کرده بودیم. بازگشایی مدارس، سفرها، مراسم عزاداری و... نباید ما را شگفت زده کند. اوضاع اصلا خوب نیست. همه این هشدار ها داده شده بود، تصمیم گیری ها بدون توجه به صحبت ها و هشدار های ماست. به گفته او، یک سوم پرسنل بیمارستان ها یا جانشان را از دست داده اند یا مبتلا به کرونا شده اند.

پرستاران و پزشکان خسته و از نظر روانی به هم ریخته اند. نظام درمان در شرایط آشفته ای به سر می برد. همه این ها در شرایطی است که آمار ابتلا روزبه روز بیشتر می شود: در اورژانس بیمارستان لقمان چندین نفر در انتظار بستری اند. گاهی بیماران را روی زمین می خوابانیم. بیشتر خانوادگی مراجعه می کنند. در این شرایط به مبتلایان می گوییم قرنطینه شوید، اما مقاومت می کنند؛ این در حالی است که میزان انتقال ویروس بسیار بیشتر از قبل شده است. او می گوید با سرد شدن هوا شرایط از این هم پیچیده تر می شود و لازم است دولت برای چند هفته همه جا را تعطیل کند تا شرایط کمی آرام شود. از همه این ها گذشته دستگاه ها دیگر جوابگو نیست؛ دستگاهی مثل ونتیلاتور و دستگاه های دیگر، در حال فرسوده شدن هستند. جایگزینی هم ندارند؛ چراکه پولی وجود ندارد. براساس اعلام او، هم اکنون بیش از 50نفر در بخش کرونای این بیمارستان بستری اند و 16نفر در اورژانس هستند. تمام این بیماران بدحالند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران: سفر نروید، در عزاداری جمعی شرکت نکنید

شرایط تهران به خصوص شهر تهران بسیار بحرانی و نگران کننده است روز های بسیار تلخ کرونایی را شهفرایندان تهرانی و تیم بهداشتی درمانی، این روز ها تجربه می کنند. از شهفرایندان تهرانی 2درخواست دارم.

اول: از سفر های غیرضروری اجتناب کنید؛ باتوجه به اینکه این هفته و طی هفته های آینده ما چند تعطیلی تجمیعی خواهیم داشت و نقش سفر در گسترش و توسعه کرونا بسیار نگران کننده است و بین سفر های غیرضروری در ماه های گذشته و ابتلای شهفرایندان تهرانی نسبت مستقیم وجود داشته است؛ بنابراین درخواست ما این است که حتما از سفر های غیرضروری در آخر هفته اجتناب کنید.

دوم: از عزاداران عزیز سالار شهیدان درخواست می کنم به دلیل بحرانی بودن شرایط فعلی، کلیه تجمعات مربوط به مراسم اربعین حسینی را امسال به شکل متفاوت و در منازل و بدون شکل گیری تجمعات و مراسم جمعی برگزار کنند.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7465

به "بیمارستان های تهران دیگر تخت خالی ندارند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمارستان های تهران دیگر تخت خالی ندارند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید