تهدید گردشگری روستایی با ویلاسازی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، تبدیل شدن باغ و مزارع به ویلاهای محصور شخصی، پدیده رایجی است که کم و بیش در شهرهای مختلف دیده می گردد؛ این موضوع در آذربایجان غربی و به خصوص ارومیه در دو سه سال اخیر شدت بیشتری یافته است.

تهدید گردشگری روستایی با ویلاسازی

جهت دریافت خدمات طرح محوطه سازی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

از آنجایی که این استان نه با صنعت، بلکه با داشتن زمین های مرغوب کشاورزی و فراوری انواع محصولات میوه ای از جمله سیب و انگور معروف بوده رونق گردشگری روستایی و ایجاد واحدهای بوم گردی یکی راه های رونق و توسعه مالی در آذربایجان غربی است.

متاسفانه امروزه این ظرفیت و استعداد استان با یک تهدید جدی روبرو بوده، تهدیدی که نه از جنس بلایای طبیعی مثل سیل و خشک سالی، بلکه تهدیدی از جنس انسانی هست که به دست تعدادی از شهفرایندان و در سایه غفلت نهادهای متولی در حال انجام شدن است.

ورود سرمایه داران و دلالان برای خرید و فروش باغات و زمین های کشاورزی روستاهای اطراف ارومیه به مرور زمان شکل گرفته و رفته رفته دامنه آن برتری یافت.

این امر از آنجا ناشی شد که در اثر تغییر در نگرش های عمومی، دیگر جنبه کشاورزی و فراوری محصول از باغات و زمین های زراعی مطرح نبوده بلکه کارکرد تفرجگاهی نیز برای آن تعریف شد و کار تا آنجا پیش رفت که هم اکنون بسیاری از زمین های باغی دشت ارومیه تبدیل به ویلاخانه های رنگارنگ شده است که در آن خبری از کار کشاورزی به شکل حرفه ای آن وجود ندارد.

اصولا تا قبل از این ماجرا، چیزی به نام ویلا و خانه باغ در ارومیه وجود نداشت، مالکان باغات در واقع افراد ساکن روستا بودند که زمین های کشاورزی و باغات میوه را به صورت ارثی و در محدوده محل سکونت خویش در اختیار داشتند و کسی که کشاورز بود به صورت نسل به نسل به این کار ادامه می داد و در فصول مختلف سال نه برای تفریح بلکه برای فرآوری محصولات اعم از سیب، انگور و غیره و ارائه آن به بازار زحمات زیادی را متحمل می شد.

کشاورز واقعی از شخم زدن، غرس کردن درختان گرفته تا کوددهی، آبیاری دوره ای، سم پاشی و در نهایت برداشت محصول و ارائه آن به بازار مصرف را برعهده داشت.

همچنین زمین های کشاورزی نیز اغلب در متراژهای بالای یک هکتار بوده و حصار و دیوارکشی های تفکیک نماینده هر زمین، معمولا دیوارهای گلی کوتاه معروف به(مهره دیوار) و یا توده های درختان هم ردیف بود که هرکس با این نشانه ها، مرز بین ملک خود و دیگری را می شناخت، در تعدادی باغات نیز معمولا کلبه ای کوچک با مصالح سنگ و گل، برای اسکان موقت و انبار وسایل وجود داشت.

اما از زمانی که معامله گران شهری به روستاها باز شد و نسخه مشابه معاملات سودآور مسکن و آپارتمان در شهرها، این بار به شکل خرید و فروش باغ و ویلا، در روستاها ترویج یافت دیگر اقتصاد کشاورزی و گردشگری روستایی نیز از این مکان ها رخت بربست.

در این معاملات دو گروه وجود دارند، گروه اول دلالان و کسانی هستند که زمین و باغ کشاورزی را با قیمت وسوسه نماینده از کشاورز روستایی می خرند سپس آن را به میل خود به قطعات مختلف(معمولا هزار متری) تفکیک و برای هر کدام دیوارکشی و ورودی مستقلی ایجاد می نمایند و در مرحله بعد هرکدام از قطعه ها رو با قیمت متفاوت و بیشتر، در معرض فروش قرار می دهند.

گروه دوم نیز خریدارانی هستند که بر اساس همان نگرشی که بدان اشاره شد، نقدینگی در دست دارند و با هدف سرمایه گذاری و همچنین داشتن مکانی برای تفرج و تفریح خانواده و آشنایان، اقدام به خرید قطعات کوچک شده می نمایند و بدین گونه، رفته رفته باغات متراکم و تو در تو و گسترده اطراف شهر که قطب فراوری کشاورزی و گردشگری به حساب می آید، در قالب قطعات کوچکتر و با کاربری ویلایی، خرد و کوچک می شوند و نباید انتظار داشت از این املاک شخصی-تفریحگاهی محصولات میوه ای مثل سابق روانه بازار گردد.

این معضل، سال به سال بیشتر می گردد و رونق آن در حدی است که در روستاها و مسیرهای همجوار که یک زمانی وجود مغازه های بنگاه معاملاتی بسیار به ندرت دیده می شد، هم اکنون بنگاهای متعددی برای این منظور وجود دارند و مشورت های لازم برای خرید و فروش به شهفرایندان ارائه می دهند.

بر اساس گفته یکی از این بنگاهداران، سه ماه اخیر امسال اوج فعالیت او بوده به گونه ای که بیش از پنجاه مورد عقدنامه خرید و فروش صادر شده است، با تداوم این معضل، بدون تردید در آینده ای نزدیک به طور کلی شاهد از بین رفتن شکوه کشاورزی و باغداری در ارومیه خواهیم بود.

از طرفی دیگر، این موضوع بر گردشگری روستایی نیز تاثیر منفی دارد، شاخه جدید از صنعت گردشگری که برای کسب آرامش فارغ از شلوغی فضای شهری به دنبال بازدید از روستاها،کسب تجربه و مشاهده کار و فعالیت روزمره کشاورزان در مزارع است، با ادامه این فرایند، روستایی برای رونق بوم گردی و روستاگردی باقی نخواهد ماند.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 5091

به "تهدید گردشگری روستایی با ویلاسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهدید گردشگری روستایی با ویلاسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید