حمایت از احیای باغ تاریخی مسجد جامع سمنان

به گزارش مجله وبلاگ فروش، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: این اداره کل از احیای باغ تاریخی مسجد جامع سمنان حمایت می نماید.

حمایت از احیای باغ تاریخی مسجد جامع سمنان

جهت دریافت خدمات فضای داخلی ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان، مهدی جمال روز یکشنبه 8 تیرماه در ملاقات با اعضای هیات امنای مسجد جامع سمنان گفت: مسجد جامع سمنان یکی از جاذبه های مطرح برای جذب جهانگرد است و این اداره کل از بازسازی و احیای این مسجد تاریخی حمایت می نماید.

او با تاکید بر اینکه افتخار این اداره کل، سهیم بودن در حفظ این میراث عظیم است، اضافه نمود: اتحاد و همدلی مردم و هیات امنا و مسئولان و... زمینه ساز حفظ و احیای این اثر تاریخی است.

جمال تاکید نمود: مسائل بناهای فاخر تاریخی به ویژه آثاری مانند مسجد جامع، با در نظر دریافت منافع عمومی و با مشارکت اوقاف، شهرداری فرمانداری و میراث فرهنگی مرتفع می گردد.

او با اشاره به اینکه بازسازی و احیای آثار تاریخی از اولویت های این اداره کل است، اضافه نمود: 800 اثر تاریخی در استان وجود دارد و احتیاج به بازسازی دارند.

او با بیان اینکه بازسازی و احیای مسجد جامع سمنان و باغ تاریخی این مسجد نیز از برنامه های این اداره کل است، گفت: این مسجد در سال های اخیر و توسط این اداره کل بازسازی شده است که از جمله بازسازی ها می توان به بازسازی ایوان مسجد، بام سازی سقف ها و... اشاره نمود.

مدیر کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان سمنان اضافه نمود: مسجد جامع سمنان جزو محدود مساجدی است که دارای باغ است و می تواند به دلیل ویژگی های خاص در ردیف ثبت جهانی قرار گیرد.

اعضای هیات امنای مسجد جامع سمنان نیز در این جلسه با تشکر از مجموعه میراث فرهنگی استان سمنان در مورد بازسازی این مسجد تاریخی گفتند: مشارکت در لایروبی نهر، بازپیرایی باغ مسجد جامع و... با نظارت میراث فرهنگی بوده و با رعایت قوانین صورت گرفته است.

مسجد جامع سمنان تنها مسجد جامع ایران است که دارای چشم انداز باغ بوده که در سال 1349 هجری قمری از سوی مرحوم حاج ملا عبدالعلی الهی وقف شده است.

از امتیازات فاخر این باغ، راستا سنتی آبیاری آن است که قدمتی بالغ بر 800 سال دارد، این نهر از میان راسته بازار سمنان عبور نموده و پس از گذر از خیابان امام خمینی (ره) و راسته بازار پایین به مسجد منتهی می گردد.

مسجد جامع سمنان در سال 1310 به شماره 163 در فهرست آثار ملی ثبت شده و مناره مسجد که بیش از 31 متر ارتفاع دارد، به واسطه اهمیت و قدمت آن مربوط به قرن سوم هجری قمری و دوره سلجوقی، دارای شماره ثبت جداگانه در فهرست آثار ملی است.

مسجد جامع سمنان خلاصه ای از تاریخ معماری ایران زمین شامل منار غزنوی-سلجوقی، گنبد سلجوقی، شبستان ایلخانی، ایوان تیموری و کتیبه های صفوی است.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: میراث آریا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4455

به "حمایت از احیای باغ تاریخی مسجد جامع سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت از احیای باغ تاریخی مسجد جامع سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید