علت حالت تهوع چیست و چگونه درمان میشود؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، حساسیت غذایی، گرمازدگی و اثرات جانبی داروها، بعضی از مهمترین علل حالت تهوع است. مصرف غذاهای حاوی ویتامین ب 6 برای درمان حالت تهوع مفید است.

علت حالت تهوع چیست و چگونه درمان میشود؟

علت تهوع چیست؟

یکی از علل شایع داشتن حالت تهوع، مسمومیت و حساسیتهای غذایی است که به دلیل رشد بعضی از میکروبها و ترشح انواعی از سموم در بدن ایجاد میگردد. زمانی که فرد این احساس را تجربه میکند حالتی شبیه به بالا آوردن محتویات معده و استفراغ را تجربه میکند، با این تفاوت که در بعضی موارد تهوع بدون استفراغ بوده و تنها احساس مضطرب کننده و ناگوار آن برای شخص باقی میماند.

اصولا تهوع نشانه ای از بیماری های دیگر بوده و به تنهایی بیماری محسوب نمیگردد. بعضی از مهمترین دلایل ایجاد این حالت در افراد عبارتند از:

  • حساسیت به بعضی غذاها و مسمومیت غذایی
  • مسمومیت با مواد شیمیایی
  • تاثیر جانبی بعضی داروها
  • گرمازدگی
  • اختلالات گوارشی و بعضی بیماریهای دستگاه گوارش
  • فشارهای روحی مانند اضطراب و استرس
  • عوارض شیمی درمانی
  • حرکتهای طولانی و مداوم (بعضی افراد در هواپیما، قطار، سفرهای دریایی و حتی سفر با اتوموبیل دچار این حالت میشوند.)
  • دوران بارداری

روشهای درمان حالت تهوع در طب سنتی

بسته به علت به وجود آوردنده تهوع، درمانهای متعددی برای آن پیشنهاد میگردد. به طور کلی براساس طب سنتی یکی از عوامل اصلی به وجود آورنده این حالت کمبود ویتامین ب 6 در بدن است و در صورتی که غذاها و خوراکی های حاوی این ویتامین توسط بیمار مصرف گردد، در برطرف شدن این حالت یاری شایانی خواهد نمود. همچنین استراحت کردن ونوشیدن مقادیر زیاد آب و مایعاتتوصیه می گردد . بعضی از راهکارهای بهبود این حالت شامل موارد زیر میگردد:

یکی از خواص لیمو ترش برطرف تهوع و استفراغ است و به درمان آن یاری میکند.

زنجبیل می تواند باعث جلوگیری از تهوع ناشی از عمل جراحی، شیمی درمانی و نیز درمان این حالت در دوران بارداری گردد. به این منظور مقداری زنجبیل تازه را آسیاب نموده و در یک فنجان آب جوش دم کنید و روزی دو تا سه مرتبه از آن میل کنید. استفاده از شکلاتهای زنجبیلی، قرص زنجبیل و سایر فراورده های آن نیز برای تسکین و بهبود این حالت مفید است.

مصرف هندوانه نیز برای درمان این بیماری مفید است. به ویژه زمانی که علت به وجود آورنده آن گرمازدگی باشد.

از دیگر گیاهان دارویی مفید برای درمان این بیماری مصرف دمنوش نعنا است. این دمنوش برای برطرف این حالت زمانی که دچار حساسیت گوارشی و مسمومیت غذایی شده اید، مفید است و یکی از راهکارهای درمان خانگی مسمومیت غذایی محسوب میگردد. به این منظور یک قاشق غذاخوری از برگ خشک شده نعناع را به مدت 1 و نیم ساعت در یک چهارم لیتر آب داغ بخیسانید. آن را صاف کنید و بنوشید. به جای آن که برگ های نعناع را به بیرون تف کنید آنها را بخورید. برگ های نعناع جوشیده شده نیز برای درمان حالت تهوع خوب هستند . استفاده از قرص نعنا، چای نعنا و آب نباتهای نعنایی نیز مفید و موثر است.

آب برنج سرشار از ویتامین ب 6 بوده و از همین رو درمان بسیار مناسب برای از بین بردن این حالت در افراد است.

مصرف عسل برای درمان بسیاری از بیماری ها مفید است. برای برطرف تهوع نیز میتوانید مقداری عسل را با کمی سرکه سیب و آب مخلوط نموده و به عوان یک داروی طبیعی برای درمان این حالت مصرف نمایید.

دارچین دارای طبع گرمی بوده و از این رو برای درمان این بیماری و برطرف عوارض آن بسیار مفید است. به طور کلی طب سنتی برای درمان و تسکین دردهای معده مصرف چای و را توصیه می نماید چرا که این گیاه، درمانی برای کاهش درد ناشی از نفخ معده، سوءهاضمه و سایر اختلالات معده است .

سایر توصیهها برای درمان حالت تهوع

  1. همانطور که ذکر شد، ویتامین ب 6 در درمان و برطرف حالت تهوع بسیار موثر است. این ویتامین در مواد غذایی زیر وجود دارد: گردو، بادام زمینی، لوبیا سفید، نخودفرنگی، سویا، اسفناج، گوجه فرنگی، ذرت، گندم کامل، سبوس گندم، جگر، قلوه، گوشت گاو، میگو، بوقلمون، تخم مرغ ، شیر، انگور، طالبی، آناناس، سیب، پرتقال، گلابی و هلو بنابراین مصرف این خوراکی ها برای برطرف این حالت یاری موثری است.
  2. چنانچه حالت تهوع خفیف باشد، پیادهروی در هوای آزاد و کشیدن نفسهای عمیق برای برطرف این حالت مفید است.
  3. فکر کردن به حالت تهوع و اضطراب ناشی از آن باعث تشدید این حالت میگردد، بنابراین توصیه میگردد با انجام بعضی فعالیتها ذهن خود را منحرف کنید.
  4. از نشستن در مکانهای گرم خودداری نموده، به بدن خود استراحت دهید و آب فراوان بنوشید.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: setare.com
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8128

به "علت حالت تهوع چیست و چگونه درمان میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت حالت تهوع چیست و چگونه درمان میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید