مدرسه تاریخی ژاندارک و تحولی عظیم در نظام آموزشی ایران

به گزارش مجله وبلاگ فروش، در این مقاله ما قصد داریم شما را با مدرسه ای دخترانه به نام مدرسه تاریخی ژاندارک در تهران آشنا کنیم. این مدرسه به نوعی یکی از دیدنی های پایتخت بوده و دارای ماجراهای جالبی در زمان های قدیم بوده است. نکته مهمی که در مورد مدرسه و کلیسای ژاندارک تهران وجود دارد، این است که این مدرسه همانند مدرسه های دیگری که در سطح شهر وجود داشته، مشغول به فعالیت است و دانش آموزان در آن درس می خوانند. با ما در این مقاله جذاب و خواندنی همراه شوید تا کمی برایتان از مدرسه و کلیسای ژاندارک تهران سخن بگوییم.

مدرسه تاریخی ژاندارک و تحولی عظیم در نظام آموزشی ایران

مدرسه ژاندارک؛ سرشروع مدرسه دخترانه در ایران

آموزش، تعلیم و تربیت دختران در گذشته نسبت به امروز تغییرات بسیاری را به خود دیده است. به عنوان نمونه، در قبل از مشروطه دختران در مکتب خانه و حوزه های علمیه تحت تعلیم و تربیت قرار می گرفتند. بعدها یعنی در سال 1310، مدرسه ژاندارک تاسیس شد و در آن زمان متد جدیدی برای آموزش بود. جالب است بدانید که محمد شاه قاجار نقش پررنگی در فعالیت مدارس دخترانه در آن زمان داشته است. در واقع، به فرمان او این امر تحقق پیدا کرد. البته، در سال های اول تاسیس مدرسه تاریخی ژاندارک فقط دختران ارمنی و اتباع کشورهای خارجی در این مدرسه می توانستند تحصیل کنند، در صورتیکه دختران مسلمان حتی اجازه ورود به آن را نداشتند. مدتی بعد، ناصرالدین شاه قاجار توانست این مشکل را برطرف کند و دختران مسلمان هم توانستند در این مدارس تحت تعلیم و تربیت قرار گیرند. پس از گذشت زمان اندکی، مدرسه های دخترانه بسیاری در سطح کشور شروع به فعالیت کردند. مدرسه خواهران سنت زیتا و مدرسه خواهران نیکوکار ژاندارک در سال 1310 توسط کشیشان کاتولیک بنا شدند و فعالیت خود را از سر گرفتند. یک معمار روسی به نام نیکلای مارکوف این مدرسه را احداث کرد. علاوه بر مدرسه ژاندارک، بناهای بسیاری در ایران توسط این معمار ساخته شده که اگر بخواهیم معروف ترین این بناها را به شما معرفی کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره نماییم: ساختمان اداره پست، مدرسه البرز. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وزارت آموزش و پرورش این مدرسه را به سه بخش دبستان، راهنمایی و دبیرستان بدل کرد. از جمله افراد مهمی که فارغ التحصیل از این مدرسه هستند، می توان فخر عظمی ارغون، فرح پهلوی و فرخ رو پارسا را نام برد. این مدرسه در نزدیکی خانه مشیرالدوله بنا شده و در کنار این خانه همزمان با ساخت این مدرسه نیز یک کلیسا ساخته شد. این کلیسا از سال های 1357 به بعد همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد و عملکرد آن هیچگونه تغییری نکرده است.

معرفی بخش های مختلف مدرسه ژاندارک

معماری مدرسه تاریخی ژاندارک اروپایی و برونگراست. این مدرسه از زمان تاسیس خود دو زبانه و شامل تمامی پایه ها از پیش دبستانی تا دبیرستان بود. در واقع، مدرسه ژاندارک در خیابان منوچهری و انتهای کوچه ژاندارک قرار گرفته و ساختمان آن دارای دو بخش هست. یک بخش آن ساختمان کوچکی بوده که در حیاط پشتی قرار گرفته و یک طبقه است. در گذشته، این ساختمان به عنوان یک درمانگاه خیریه برای مادران بی بضاعت و یک مدرسه برای دختران کم بضاعت مورد استفاده قرار می گرفت و بخش دیگر این مدرسه نیز ساختمان مارکوف بود. جالب است بدانید با اینکه ساختمان های این دو مدرسه کاملا از هم جدا بودند اما، درس هایی که در هر دو مدرسه تدریس می شدند، با هم هیچ تفاوتی نداشتند و نوع تدریس کاملا یکسان بود. در واقع، می توان گفت یک نوع عدالت آموزشی برای تمامی دانش آموزان برقرار بود، به طوریکه همه بتوانند تحصیل کنند و شرایط یکسانی در این زمینه داشته باشند.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: همگردی
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 4683

به "مدرسه تاریخی ژاندارک و تحولی عظیم در نظام آموزشی ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدرسه تاریخی ژاندارک و تحولی عظیم در نظام آموزشی ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید