مراقبت مادربزرگ ها از اعضای جوان تر خانواده نهنگ های قاتل

به گزارش مجله وبلاگ فروش، نهنگ های قاتل ماده وقتی قدرت باروری خود را از دست می دهند، نقشی تازه در روابط خانوادگی به عهده می گیرند و از اورکاهای جوان تر مراقبت می نمایند.

مراقبت مادربزرگ ها از اعضای جوان تر خانواده نهنگ های قاتل

از وبلاگ شارژر دیدن فرمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از ای اف پی، یافته های تازه ترین مطالعه دانشمندان روی رفتار 378 اورکا یا نهنگ قاتل نشان می دهد نهنگ های جوان تر که همراه مادربزرگ های خود زندگی می نمایند، عمرشان طولانی تر است و در زمان کاهش منابع غذایی در آب های دریا هم نگران یافتن غذا نیستند. روابط در جمع نهنگ های قاتل به گونه ای است که ماده های سالخورده تر مراقب جوان تر هستند و غذا و امنیت آنها را تامین می نمایند.

نهنگ های قاتل ماده معمولا در ده های سوم یا چهارم عمر خود توان باروری را از دست می دهند و پس از آن چند دهه دیگر زندگی و نقشی دیگر در خانواده ایفا می نمایند. این ویژگی فقط در انسان و پنج پستاندار دیگر وجود دارد که همه آنها از گونه جانوران دریایی هستند. نظریه اثر مادربزرگ که بیشتر بین انسان ها دیده و شناخته شده بود، به تازگی در میان نهنگ های قاتل هم به اثبات رسیده است.

دنیل فرانکس، پژوهشگر ارشد از دانشگاه یورک در این باره می گوید: نهنگ قاتل نخستین نمونه از اثر مادربزرگ در غیرانسان ها و پستاندارانی است که دوران یائسگی را تجربه می نمایند. این اثر البته در فیل ها هم دیده می گردد اما فیل جانوری است که تا انتها عمر می تواند زاد و ولد کند. جز انسان و نهنگ قاتل، فقط سه گونه دیگر یائسه می شوند: نهنگ خلبان باله کوتاه، شبه نهنگ تک شاخ و نهنگ سفید.

فرانکس و همکارانش اطلاعات مربوط به 40 سال اخیر دو گروه از نهنگ های قاتل را در آب های ساحلی ایالت واشنگتن آمریکا و سواحل بریتیش کلمبیا در کانادا مطالعه کردند و به این نتیجه رسیدند که اعضای ماده این گروه ها پس از رسیدن به مقام مادربزرگی می توانند همچنان با قدرت به نقش مادری خود ادامه دهند و از جوان ترها مراقبت نمایند.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1521

به "مراقبت مادربزرگ ها از اعضای جوان تر خانواده نهنگ های قاتل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقبت مادربزرگ ها از اعضای جوان تر خانواده نهنگ های قاتل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید