مزایای استفاده از بلاک چین در مدیریت باشگاه مشتریان

به گزارش مجله وبلاگ فروش، باشگاه مشتریان برنامه ای است که درازای وفاداری مشتری به شرکت (که در خرید آشکار می گردد) به گروه خاصی از مشتریان فعلی شرکت مزایایی می بخشد. تصادفی نیست که در ایالات متحده این برنامه ها را Loyalty Programs (برنامه های وفاداری) می نامند. مزایا را می توان به صورت کوپن، محصولات رایگان، منافع قابل دریافت در شرکت های دیگر و ... ارائه داد. یک باشگاه مشتریان، مشتریان شما را به ادامه خرید از مشاغل شما (حال چه یک کسب وکار فیزیکی و چه یک وب سایت تجارت الکترونیکی) ترغیب می نماید.

مزایای استفاده از بلاک چین در مدیریت باشگاه مشتریان

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

سری مقالات آموزشی مهندس مهدی استوی سعی دارد دیدی شفاف و دقیق از مفهوم باشگاه مشتریان و برنامه های وفاداری ارائه کند.

Loyalty Program چیست؟

Loyalty Programs خریداران را ترغیب می نمایند تا به فروشگاه هایی که مرتباً از آن خرید می نمایند بازگردند. بعضی از مشوق ها ممکن است شامل دسترسی پیشرفته به محصولات جدید، تخفیف های اضافی یا گاهی اوقات کالاهای رایگان باشند. مشتریان معمولاً اطلاعات شخصی خود را در شرکت ثبت می نمایند و به آن ها یک شناسه منحصربه فرد مانند شناسه عددی یا کارت عضویت داده می گردد که هنگام خرید از این شناسه استفاده می نمایند.

نکات کلیدی Loyalty Programs

Loyalty Programs توسط خرده فروشان و سایر شرکت ها به عنوان راهی برای جذب و حفظ مشتری ارائه می شوند. Loyalty Programs پاداش ، تخفیف یا سایر مشوق های ویژه را ارائه داده و به منظور جذب وفاداری و خرید مجدد مشتری از یک برند خاص طراحی می شوند. این برنامه ها نه تنها با توسعه وفاداری مشتری بلکه با ارائه اطلاعات مهم در خصوص چگونگی هزینه کرد مشتریان و تحلیل آماری آن ها (بازه سنی مشتریان، بازه خرید، منطقه سکونت و ...) برای شرکت ها سودمند هستند. اگرچه شرکت هایی مانند استارباکس و دلتا و شرکت های هواپیمایی مختلف از loyalty programs استفاده می نمایند، اما همچنان بعضی از خرده فروشان مانند Costco و Amazon، عضویت سالانه مشتریان را ترجیح می دهند.

چگونگی عملکرد یک Loyalty Program

Loyalty programs دو ویژگی اساسی دارند: اول به مشتریان برای وفاداری به برند پاداش می دهند و اطلاعات بسیاری راجع به مصرف نماینده در اختیار شرکت ها قرار می دهند. دوم اینکه درعین حال که شرکت ها می توانند خریدهای ناشناس را ارزیابی نمایند، استفاده از یک Loyalty program جزئیات بیشتری درباره نوع محصولاتی که ممکن است باهم خریداری شوند و اینکه کدام کوپن های تخفیف مؤثرترند ارائه می دهد. زمانی که Reward Programs (برنامه های پاداش) در لیست کارهای روزمره مشتری قرار گیرد (مانند سر زدن و خرید کردن از یک فروشگاه خاص)، می تواند به معنای واقعیِ کلمه، پرورش دهنده وفاداری به برند باشد. هنگامی که مشتری به خرید از یک برند عادت کند، معنی اش آن است که درهربار مراجعه اطمینان دارد که محصولی باکیفیت همیشگی دریافت خواهد نمود. دراین مرحله آن برند توانسته اعتماد بی چون وچرای مشتری را جلب کند و خریدار به مشتری ثابت آن فروشگاه یا هتل یا رستوران و ... تبدیل شده است. اصلی ترین عامل این اعتماد مشتری، همان کوپن ها و امتیازات و تخفیف هایی است که در برنامه وفاداری شرکت ارائه می گردد.

مزایای استفاده از بلاک چین در Loyalty Programs

مروری بر انواع مختلف loyalty programs سنتی، چالش های مرتبط با آن ها و مزایای بالقوه برنامه های وفاداریِ مبتنی بر بلاک چین، فزونیِ به کارگیری فناوری بلاک چین در loyalty programs را نشان می دهد.

فناوری بلاک چین یک پایگاه داده غیرمتمرکز است که تراکنش ها را هنگام حرکت از مبدأ تا رسیدن به مقصد ردیابی می نماید (در هر مرحله از این جهت، شخص ثالث یک بلوک داده به زنجیره بلاک ها می افزاید). فناوری بلاک چین که هنوز در حال پیشرفت است در حوزه های بسیار متنوعی مورداستفاده قرار می گیرد. تحقیق اجرا شده توسط تیمی از محققان دانشکده بازرگانی Schulich دانشگاه یورک در تورنتو، توانایی بالقوه فناوری بلاک چین را جهت افزایش Reward Programs برای مصرف نمایندگان و شرکت ها نشان می دهد.

انواع مختلف loyalty programs سنتی، از کارت های پانچ گرفته تا loyalty programs مبتنی بر امتیاز و برنامه های بازپرداخت پول، در بین مشاغل و مشتریان کاملاً جاافتاده است. بااین حال، loyalty programs سنتی چالش هایی را برای شرکت ها و مشتریان آن ها به وجود می آورد.

این چالش ها از دیدگاه شرکت ها عبارت اند از: 1- دشواری در تخمین بدهی (برای مثال زمانی که امتیازهای انباشته شده از گرو درنیامده باشند) و بازگشت سرمایه. 2- شخصی سازی loyalty programs به منظور تأمین احتیاجهای فردی مشتریان 3- اطمینان از نرخ تبدیل یکنواخت مشتریان دارای امتیازهای وفاداری به مشتریان وفادار 4- عدم یکپارچه سازی و عدم یکنواختی کانال های مورداستفاده برای loyalty programs

چالش ها از دیدگاه مشتریان عبارت اند از: 1- احتیاج به ایجاد حساب و ثبت نام 2- محدودیت ها و قوانین 3- آپشن های محدود برای جوایز 4- گم کردنِ حساب امتیازات.

فناوری بلاک چین می تواند به حل یا کاهش بعضی از این چالش ها یاری کند. یک دلیل عمده آن است که اکوسیستم بلاک چین به یک شرکت محدود نمی گردد. این فناوری شامل تعدادی شرکت مختلف است که پیرامون یک تراکنش باهم همکاری می نمایند. درنتیجه، loyalty programs مبتنی بر بلاک چین به مشتری این امکان را می دهند تا از طرف همه اعضای زنجیره و در یک کیف پول واحد بتواند تمام پاداش های وفاداری را جمع کند (به صورت رمزارزهای وفاداری جهانی). پاداش های رمزنگاری شده انباشت شده را می توان از هر یک از شرکت های شریک در آن زنجیره بلاک چین دریافت کرد.

در حوزه B2B- Business-to-Business- شرکت ها می توانند به مشتریان خود خدمات باارزش افزوده ارائه دهند. به عنوان مثال، یک بانک می تواند به مشتریان مشاغل کوچک خود دسترسی به پاداش های به هم پیوسته بدهد که این دسترسی باعث بهبود شناخت برند می گردد.

یکی دیگر از مزایا برای شرکت ها می تواند کاهش هزینه های مدیریت باشد. به عنوان مثال، مشارکت مبتنی بر بلاک چین می تواند بین دو شرکت ایجاد گردد تا مبادلات مشتری بدون مدیریت متمرکز امکان پذیر گردد.

برنامه نرم افزاریِ پاداش بلاک چین جایگزینی برای loyalty programs سنتی نیست بلکه هدفش این است که تسهیل نماینده سیستم باشد تا هزینه ها کاهش یابند. برای مثال، فناوری بلاک چین به عنوان یک سیستم شفاف خسارات ناشی از تقلب و خطا را کاهش می دهد موضوعی که البته مشکل اصلیِ برنامه های وفاداری ِامروزی است. مزیت دیگر کاربرد بلاک چین این است که با امتیازات وفاداری انباشته شده در یک کیف پول چند شرکتی، مشتریان می توانند امتیازات خود را سریع تر و کارآمدتر به پول تبدیل نمایند (از گرو درآورند) و هزینه های هر تراکنش را کاهش دهند تا نهایتاً از مسائل مرتبط با بدهی کاسته گردد. ازآنجاکه loyalty programs مبتنی بر بلاک چین در شبکه های اجتماعی فعال هستند، هزینه های جلب مشتری یک شرکت نیز کاهش می یابد.

به طور خلاصه، فناوری بلاک چین می تواند ناکارآمدی های پرهزینه در برنامه های وفاداری سنتی را از بین برده و درعین حال با فراهم آوردن فرصت های خرید از شرکت های مختلف، ارزش و اعتبار بیشتری در اختیار مشتریان قرار دهد.

گفتنی است که فناوری بلاک چین هنوز در حال پیشرفت می باشد. برای مثال اکنون هزینه های آغاز به کار برای اجرا و پیاده سازیِ برنامه های نرم افزاریِ پاداش بلاک چین بسیار زیاد است. همچنین این چالش وجود دارد که شرکت ها کنترل داده های خود را از دست بدهند. (برخلاف برنامه های وفاداری سنتی که در آن ها داده ها از نزدیک محافظت می شدند). بااین وجود، پلتفرم های جدیدی برای حل این مسائل و مسائل درحال توسعه هستند.

در بخش دوم مقالات مهندس مهدی استوی به آنالیز برنامه های پاداش وفاداری می پردازیم.

همچنین بخش سوم سری مقالات مهندس استوی با موضوع تأثیر بلاک چین در برنامه های وفاداری منتشر شده است.

2121

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 7879

به "مزایای استفاده از بلاک چین در مدیریت باشگاه مشتریان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مزایای استفاده از بلاک چین در مدیریت باشگاه مشتریان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید