معافیت از تحریم جنرال الکتریک برای حضور در تحقیقات مربوط به هواپیمای اوکراینی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، سخنگوی شرکت معظم جهانی جنرال الکتریک آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته این شرکت معافیت های لازم از تحریم ها را برای حضور در تحقیقات مربوط به هواپیمای اوکراینی، دریافت کرده است.

معافیت از تحریم جنرال الکتریک برای حضور در تحقیقات مربوط به هواپیمای اوکراینی

چندی پیش استیو منوچین، وزیر خزانه داری این کشور، از نهادهای اصلی اجراکننده تحریم ها علیه ایران، گفته بود معافیت ها از تحریم صادر خواهند شد.

جنرال الکتریک به همراه شرکت فرانسوی سفران، سازنده موتور هواپیما هستند. پروژه مشترک این دو شرکت با نام سی اف ام سازنده موتورهای نسل جدید بوئینگ 737 -هواپیمایی که سرنگون شد- و برخی دیگر هواپیماها از جمله ایرباس 320 است.

بنا بر تحریم های واشینگتن علیه ایران، دفتر کنترل دارایی های خزانه داری آمریکا، اوفاک، باید به بازرسان آمریکایی اجازه تحقیق در مورد سقوط بوئینگ هواپیمایی اوکراین را بدهد، در عین حال که سفر احتمالی آن ها به ایران نیز منوط به اجازه این نهاد است.

اما طی روزهای گذشته اظهارات مختلف و گاه متناقضی در مورد فرایند تحقیقات بیان شده است.

حسن رضایی فر، مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، در حالی که اعلام کرده بود تهران فناوری لازم برای پیاده کردن اطلاعات جعبه سیاه هواپیما را ندارد، اما در عین حال در 28 دی اظهار کرد برنامه ای برای ارسال آن به کشور دوم هم ندارد.

از سوی دیگر جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، از ایران خواسته تا اجازه دهد جعبه سیاه هواپیما برای بررسی به فرانسه فرستاده شود.

ترودو گفته مسئله این نیست که کارشناسان به ایران بفرایند یا متخصصان در آن جا باشند یا نه، مسئله این است که پیاده سازی اطلاعات نیازمند فناوری هایی ست که در ایران موجود نیست.

پیش تر در جریان دیدار فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر خارجه کانادا، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، شامپانی خواسته بود ایران هرچه سریع تر جعبه های سیاه را به فرانسه یا اوکراین تحویل دهد.

با این حال مقام های کشورمان به موضع گیری های مقام های کانادایی و دیگر کشورهای پی گیر در این زمینه نیز معترض شده اند. به طوری که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفته برخی کشورها که اتباع شان در این سانحه از دست رفتند، حرف هایی را می زنند، ولی صاحب عزای اصلی ما هستیم.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: چمدان
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 2490

به "معافیت از تحریم جنرال الکتریک برای حضور در تحقیقات مربوط به هواپیمای اوکراینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معافیت از تحریم جنرال الکتریک برای حضور در تحقیقات مربوط به هواپیمای اوکراینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید