وقتی اخلاقیات و انسانیت به پول ترجیح داده می شود

به گزارش مجله وبلاگ فروش، هنگامی که در سال 2016 تیم بیسبال شیکاگوکابز توانست در میان ناباوری همگان و برای اولین بار طی یک قرن سابقه اش به مقام قهرمانی بیسبال آمریکا برسد، همه نگاه ها به بهترین و تاثیرگذارترین بازیکن این تیم یعنی تایلر چت وود دوخته شد. چت وود زمانی به تیم شیکاگوکابز ملحق شد که هم خودش دچار مصدومیت شدید در پاهایش بود و هم همسرش دوران بارداری را پشت سر می گذاشت. خود تایلر داستان اولین دیدارش با رئیس باشگاه، تئو اپستین را به عنوان نقطه عطف فعالیت ورزشی اش در باشگاه شیکاگو کابز معرفی می کند.

وقتی اخلاقیات و انسانیت به پول ترجیح داده می شود

جهانی اقتصاد در ادامه نوشت: در جریان آن ملاقات اتفاقاتی افتاد که به حضور او در آن باشگاه معنای عمیقی بخشید. تایلر در این مورد می گوید: وقتی وارد دفتر رئیس باشگاه شدم، تصور می کردم رئیس باشگاه در مورد موفقیت های اخیر تیم، برنامه هایش برای بازیکنان و البته مسائل مالی قرارداد صحبت کند.

اما واکنش رئیس باشگاه برای من خیلی غافلگیرکننده بود چرا که او به جای صحبت در مورد هر موضوع دیگری به من اطلاع داد که بهترین فیزیوتراپ و متخصص شکستگی شهر را برای درمان پای شکسته ام استخدام کرده و همچنین ترتیب هماهنگی با بهترین بیمارستان شهر را برای پذیرایی از همسر باردارم داده اند و جالب اینکه آن ها هیچ گاه پیش از آن مرا از نزدیک ملاقات نکرده بودند، اما در ابتدا هم به فکر سلامت من و هم سلامت همسرم بودند.

نکته جالب تر آن است که تایلر، قراردادی به مبلغ 38 میلیون دلار به مدت سه سال با تیم شیکاگوکابز منعقد کرد که بسیار پایین تر از مبلغی بود که پیش بینی می شد و جالب تر آنکه او سهم بسیار پررنگی در قهرمانی این تیم بعد از یک قرن در لیگ بیسبال آمریکا داشت و بازیکنی بود که با تمام وجود و از صمیم دل برای تیم بازی می کرد.

آری، برخورد انسانی و فارغ از مسائل کاری مدیر باشگاه با تایلر چت وود باعث شد تا او دریابد باشگاه نه فقط برای او بلکه برای ارزشمندترین چیزی که در زندگی دارد، یعنی خانواده اش ارزش انسانی و معنوی قائل است و به او صرفا به عنوان یک بازیکن بیسبال نگاه نمی کند و این احساس ارزشمند چیزی است که با پول نمی توان خرید.

داستان دوم

این داستان، روایتی است واقعی در مورد یکی از شرکت ها با تنها مشتری اش که نشان می دهد توجه واقعی به منافع مشتری تا چه حد می تواند معنادار و تاثیرگذار باشد: وقتی شرکت ای ام جی به تازگی تاسیس شده بود، فقط یک مشتری داشت: شرکت مشهور مک دونالد. آن شرکت از ای ام جی درخواست انجام یک پروژه کرده بود.

چند هفته پس از آغاز پروژه رئیس شرکت دریافت که آن پروژه راه به جایی نخواهد برد و فایده ای برای شرکت مک دونالد نخواهد داشت. شرکت بر سر دوراهی قرار گرفت: از یک طرف ادامه پروژه کاملا اشتباه است و برای شرکت مک دونالد فقط دور ریختن پول است و از سوی دیگر طرح این موضوع با شرکت مک دونالد، تنها پروژه ای را که به این شرکت نوپا سپرده شده بود بر باد خواهد داد و این می توانست به معنی حذف تنها منبع درآمد شرکت یا حتی تعطیلی آن باشد.

هنگامی که شرکت تصمیم نهایی را گرفت به مسوولان مک دونالد گفت معقول نیست پروژه را ادامه دهند و ادامه آن چیزی به جز دور ریختن پول نیست.

شرکت مک دونالد متعجب از این اظهارنظر شرکت گفتند موضوع را بررسی خواهند کرد و چندی بعد از رئیس شرکت دعوت به عمل آمد تا درباره همکاری آینده صحبت کنند. در آن جلسه یکی از مدیران مک دونالد گفت که صداقت شرکت و توجه واقعی به منافع مک دونالد برای آن ها بسیار ارزشمند و تاثیرگذار بوده و قصد دارند چند پروژه را با شرکت ای جی ام همکاری کنند و به این ترتیب مک دونالد به یکی از مشتریان اصلی شرکت ای جی ام تبدیل شد.

داستان سوم

امروزه انسان به واسطه پیشرفت های تکنولوژیک در یک سیستم به شدت به هم پیوند خورده زندگی می کند که در آن قطع ارتباط تقریبا غیرممکن است. در این میان اگرچه تلفن های همراه، رسانه های اجتماعی، پلت فرم های تعاملات گروهی به اشتراک گذاشتن ویدئو ها و ... افراد را به هم و به همه مردم جهان نزدیک تر کرده، اما چون وابسته و محدود به تکنولوژی های دیجیتالی است، نمی تواند جایگزین پیوند های نزدیک و عمیق انسانی شود.

این موضوع در محیط کار مصداق بیشتری پیدا می کند چراکه در محیط های کاری افراد علاوه بر ارتباطات و پیوند های دیجیتالی و غیرحضوری به یکسری ارتباطات آنالوگ و عاطفی نیز نیازمند هستند. در واقع ارتباطات نزدیک با روسا، همکاران و مشتریان موجب می شود افراد خود را در یک محیط کاری معنادار تصور کنند. در این حالت، هر اشتباه و شکستی به یک فرصت یادگیری و تجربه ای ارزشمند برای آینده تبدیل می شود و به اعضای سازمان انگیزه می دهد تا سخت تر کار کنند، بیشتر بیاموزند و دانش و مهارت های خود را ارتقا بخشند.

آنچه در این میان بسیار مهم و تعیین کننده است نحوه برخورد مدیریت و روسا با اشتباهات و خطا های کارکنان است که هم می تواند از بروز هر اشتباهی در سازمان یک فاجعه و نقطه پایان بسازد و هم می تواند آن را به یک فرصت یادگیری و کسب تجربه تبدیل کند.

تیم هریس در این مورد داستانی دارد، او می گوید: زمانی که تازه مشغول به کار شده بودم، مرتکب اشتباه بزرگی شدم که برای شرکت ضرری چند هزار دلاری به دنبال داشت. پس از پشت سر گذاشتن یک آخر هفته پراسترس و کابوس وار، صبح اولین روز کاری به دیدن رئیس شرکت رفته و ماجرا را برای او تعریف کردم. انتظار داشتم به شدت توبیخ یا حتی از شرکت اخراج شوم، اما واکنش رئیس مرا بهت زده کرد.

رئیس با لبخندی محبت آمیز به من گفت: هیچ کدام از ما ابرانسان نیستیم و همه ما ممکن است اشتباه کنیم، به ویژه زمانی که تازه کار هستیم و تجربه چندانی نداریم. پس به دفتر کارت برو و با تجربه ای بیشتر به کارت ادامه بده. جالب آنکه هم خود هریس و هم رئیس فهمیده او بعد ها به مدیرعاملی شرکت های بزرگی رسیدند که این امر نشان از اهمیت برخورد انسانی با اشتباهات، چه برای روسا و چه برای کارکنان دارد.

اطمینان متقابل، این آزادی را به افراد می دهد که با خیال راحت دل به دریا زده و از ریسک کردن و شکست خوردن و مرتکب اشتباه شدن نهراسند و مطمئن باشند که در صورت اشتباه، اخراج و توبیخ نخواهند شد و می توانند بعد با به کارگیری ایده های نوآورانه، به پیروزی و موفقیت های بزرگ دست یابند.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: فرارو
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 8543

به "وقتی اخلاقیات و انسانیت به پول ترجیح داده می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی اخلاقیات و انسانیت به پول ترجیح داده می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید