اعطای گواهینامه های هنری؛ نشان دهنده قوام هنر در خراسان جنوبی

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران/خراسان جنوبی استاندار خراسان جنوبی گفت: اعطای گواهینامه های هنری به فرهیختگان، نشان دهنده قوام و ارزشمندی هنر در استان است.

اعطای گواهینامه های هنری؛ نشان دهنده قوام هنر در خراسان جنوبی

حمید ملانوری، امروز شنبه یکم آبان در مراسم اعطای گواهینامه درجه یک هنری به دو تن از هنرمندان عرصه موسیقی نواحی استان اظهار کرد: دریافت گواهینامه های دکترا به وسیله هنرمندان استان مایه افتخار است و باید به تناسب ظرفیت های موجود، زیرساخت های لازم را فراهم کنیم تا از این توفیقات به درستی استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگاران، وی ادامه داد: اعطای این درجات، حکایت از صندلی ارزنده استان در زمینه دارا بودن جاذبه های گرانسنگ به ویژه در حوزه منابع انسانی دارد.

استاندار ضمن تبریک این توفیق، به صندلی هنر و هنرمند در جامعه بشری اشاره نمود و توضیح داد: در استانی مانند خراسان جنوبی که مهد فرهنگ و هنر است، قدر و منزلت هنرمند و هنر بر هیچ کس پوشیده نیست.

ملانوری، زبان هنر را بران و دارای نفوذ خواند و گفت: با استفاده از زبان هنر به خوبی می توان ناقل هر گونه پیغام یا نقدی بود.

وی با تأکید بر اینکه هنر سرشار از لطافت ایرانی در رشته های مختلف نمود دارد، اظهار کرد: یکی از این هنرها، موسیقی نواحی است که برگرفته از اداب، سنن، رسوم و عقاید یک منطقه است.

به گفته وی؛ موسیقی نواحی، بیان نماینده حرکات، سکنات و اقداماتی است که مردم جامعه انجام می دهند و با غم، اندوه، شادی و همه رفتارهای جامعه است.

استاندار با اشاره به احتیاج انسان به محیط بانشاط و روحیه شاداب برای فعالیت گفت: این هنر است که با رشته های مختلف خود، می تواند این شرایط را رقم بزند و این انگیزه و روحیه را ایجاد کند.

ملانوری با بیان اینکه بیش از یک سال و نیم است که درگیر بیماری کرونا هستیم، توضیح داد: بر اساس پژوهش های اجرا شده، بیش از 50 نوع آسیب اجتماعی ناشی از این بیماری بر جامعه تحمیل شده است که جبران این آسیب ها در دوران پساکرونا، هزینه های زیادی به همراه خواهد داشت.

وی یادآور شد: ما در ستاد مدیریت بیماری کرونا از دستگاه های متولی خواستیم با یاری هنر و با استفاده از ظرفیت هنرمندان محتواهایی فراوری کنیم که فضای جامعه را به سمت نشاط ببرد.

ناصر نبی زاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، به زحمات و کوشش های استاد ابراهیم و استاد محمد سلم آبادی در راستای حفظ نواهای سنتی منطقه اشاره نمود و گفت: این عزیزان سالیان طولانی است که پرچم موسیقی نواحی را به دوش می کشند و در مراسم ها و مناسبت های رسمی و غیر رسمی این سنت کهن را به آیندگان منتقل می نمایند.

وی با بیان این که در فضای فعلی که موسیقی های غربی و شرقی به جای موسیقی های سنتی در بین جوانان رواج پیدا نموده اند، اهمیت کار این اساتید بیشتر تعیین می گردد، ادامه داد: موسیقی نواحی اقتباسی از آیین ها، جنگ ها، نبردها، لحظات غم و شادی مردم منطقه است و احتیاج به توجه ویژه تری دارد.

نبی زاده از اداره کل میراث فرهنگی استان به واسطه اختصاص دادن بخشی از باغ تاریخی اکبریه به فعالیت های مکتبخانه موسیقی نواحی استان قدردانی کرد و اضافه کرد: امیدواریم بتوان در این بستر برای حفظ و توسعه موسیقی نواحی و این سنت های اصیل کوشش نموده و ظرفیتی را برای قدردانی از کوششگران این عرصه فراهم کنیم.

وی اعلام نمود: تا پیش از این مراسم، تنها دو استاد گرانقدر محمدعلی کیانی نژاد نوازنده ساز نی و مهدی اسماعیلی مود هنرمند خوشنویس، در استان دارای درجه یک هنری بودند و امروز مفتخریم که درجه یک هنری را به دو استاد دیگرمان در حوزه موسیقی تقدیم کنیم. پرونده تعدادی از اساتید هنرمند نیز در حال پیگیری است تا منتج به اهدای درجه یک هنری گردد.

سلم آبادی ها نمونه شاخصی از مردمان فرهنگ مدار این خطه

حسن رمضانی، مدیر کل اداره میراٍث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز گفت: برادران سلم آبادی نمونه شاخص و بارزی از مردمان فرهنگ مدار این خطه هستند که بدون هیچ مواجبی، مقام های سنتی منطقه را حفظ کردند.

وی بیان نمود: یکی از جذابیت های خراسان جنوبی آیین ها و آداب و سنن مردم این خطه است.

به گفته وی وجود کویر صعب العبور اطراف این منطقه موجب کوتاه شدن دست متجاوزان به فرهنگ مردم شده و شاهد اجرای سنت ها و مراسمات دارای ریشه تاریخی در نقاط مختلف استان هستیم.

وی با بیان اینکه برادران سلم آبادی نمونه شاخص و بارزی از مردمان فرهنگ مدار این خطه هستند، ادامه داد: این اساتید بدون هیچ مواجبی، مقام های سنتی این خطه را حفظ کردند و به امروز رساندند.

رمضانی با اشاره به اینکه آواها و نواهای این گروه و سایر گروه های نواحی استان توام با زندگی است، اعلام نمود: هدف از راه اندازی مکتبخانه موسیقی نیز احیا و توسعه آواها و نواهایی است که ممکن است در گذر زمان از دست بروند.

وی از استاندار خراسان جنوبی درخواست کرد تا جهت خریداری سیستمی برای ضبط با کیفیت این آثار و نگه داشتن آن ها برای نسل های آینده در این مکان مساعدت داشته باشند.

لازم به ذکر است؛ مراسم اهداء گواهینامه درجه یک هنری (دکترای تخصصی موسیقی) به استاد ابراهیم و محمد سلم آبادی با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و هنرمندان استان در محل مکتب خانه موسیقی نواحی برگزار گردید. در این مراسم به آقایان ابراهیم و محمد سلم آبادی، مدرک دکترای تخصصی هنری اهدا شد. استاد ابراهیم سلم آبادی متولد 1336 است که در زمینه نوازندگی دهل و دایره 50 سال سابقه دارد.

وی مدرس دهل، دایره، پایکوبی های محلی و آیینی است و کسب مقام برتر در جشنواره های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند، نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین و داور جشنواره منطقه ای شرق کشور در بیرجند، تنها بخشی از موفقیت های استاد ابراهیم سلم آبادی است.

استاد محمد سلم آبادی متولد 1324 است که در زمینه نوازندگی سرنا 60 سال سابقه دارد و از نوازندگان برتر ساز سرنا در ایران است. کسب مقام برتر در جشنواره های معتبر استانی و ملی از جمله نوازنده برتر موسیقی اقوام دیوار یخی بیرجند، نوازنده برتر جشنواره آب در شعر ایران زمین نیز بخشی از توفیقات وی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آبان 1400 بروزرسانی: 24 آبان 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 15130

به "اعطای گواهینامه های هنری؛ نشان دهنده قوام هنر در خراسان جنوبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعطای گواهینامه های هنری؛ نشان دهنده قوام هنر در خراسان جنوبی"

1 دیدگاه

مرتضی 25 آبان 1400

حقشون بود واقعا

پاسخ به مرتضی
* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید