اعلام خطر 3 سازمان حقوق بشری بحرینی در خصوص کرونا در یمن

به گزارش مجله وبلاگ فروش، به گزارش خبرنگاران، مؤسسه خلیج فارس برای دموکراسی و حقوق بشر (GIDHR)، انجمن حقوق بشر بحرین (BFHR)، سازمان سلام/ صلح برای دموکراسی و حقوق بشر(SALAM DHR) در این بیانیه اظهار داشتند با توجه به تخریب 95٪ از سیستم بهداشتی یمن از زمان آغاز جنگ نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه این کشور، نگرانی های شدیدی در خصوص امنیت بهداشتی در یمن در خصوص شیوع بیماری مسری کرونا وجود دارد. این سازمانها از جامعه جهانی و سازمان ملل متحد خواستند تا تمامی سازوکارهای ممکن را فعال نمایند تا عربستان سعودی و امارات متحده عربی ملزم شوند به محاصره تحمیلی بنادر یمن و کلیه عملیات های نظامی پایان داده و به بازسازی بیمارستان ها و مراکز بهداشتی ویران شده طی حمله های نیروهای ائتلاف اقدام نمایند.

اعلام خطر 3 سازمان حقوق بشری بحرینی در خصوص کرونا در یمن

در این بیانیه آمده است سازمان بهداشت جهانی تا به امروز بیش از 381000 مورد از ابتلاء به ویروس کرونا (Covid 19) را در 195 کشور به ثبت رسانده که تا به امروز به وفات بیش از 16500 نفر انجامیده است. این بیماری همه گیر باعث شده است که بسیاری از کشورها در راستای تلاش برای مهار این ویروس و یا کاهش سرعت شیوع آن از تمامی منابع بخش پزشکی خود بهره برداری کنند.

این در حالیست که یمن طی 5 سال گذشته یعنی از زمان آغاز حملات ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیه آن در مارس سال 2015 تمامی منابع بهداشتی خود را مورد استفاده قرار داده است.

همچنین پیش از این در نوزدهمین شماره نشریه حقوقی مؤسسه خلیج فارس برای دموکراسی و حقوق بشر در بیانیه این مدسسه به اظهارت وزارت بهداشت یمن اشاره شده است که بین 92 تا 95٪ تجهیزات در بیمارستان ها و مراکز درمانی یمن تا سرانجام سال 2018 نابود شده اند. براساس گزارشی که در ژوئن سال 2019 توسط یونیسف منتشر شد تنها 51٪ از کل مراکز درمانی در یمن عملیاتی هستند.

باقر درویش رئیس انجمن حقوق بشر بحرین (BFHR) با اشاره به اینکه نیروهای ائتلاف به رهبری عربستان و امارات بطور عامدانه و مستقیم بیمارستان ها و مراکز بهداشتی را مورد هدف حمله قرار می دهند گفت: این حملات بیش از 70 مرکز بهداشتی را از ماه مارس سال 2015 نابود نموده اند و در اوت 2015 بیمارستان الثوره یمن مورد چندین حمله قرار گرفت که موجب کشته شدن بیش از 160 نفر شد. وی اضافه نمود نقض قوانین بین المللی بشری و اجساد پاره پاره بچه ها قربانی در یمن همان اصلاحاتی اند که ولیعهد عربستان داعیه انجام آنها را دارد!

یحیی الحدید رئیس مؤسسه خلیج فارس برای دموکراسی و حقوق بشر (GIDHR) نیز در این خصوص گفت: محاصره تحمیلی علیه یمن باعث فقدان مستلزمات ضروری پزشکی، واکسن و دارو در این کشور شده است. در یمن در نتیجه ویرانی سیستم بهداشتی و زیرساخت های کشور که از جمله شبکه های آب تصفیه شده و سیستم فاضلاب را دربرگرفته، شاهد ظهور مجدد برخی از بیماری های همه گیر نیز هستیم. وی اضافه نمود قابل توجه است در گذشته یمن بر کادر پزشکی خارجی تکیه داشته که این افراد با آغاز جنگ به کشورهای خود بازگشته اند.

همچنین خسارات ناشی از جنگ بر توانایی های سیستم بهداشت یمن تأثیر گذاشته و آن را درگیر برآوردن نیازهای پزشکی روزانه و مقابله با برخی از بیماری های دیگر که قابل پیشگیری اند (به عنوان مثال کورولا) نموده است. الحدید تاکید کرد ما در خصوص توانایی یمن در مقابله با بیماری همه گیر به عنوان مثال کرونا بشدت نگران هستیم چراکه یمنی ها در برخی مناطق امکان دسترسی به آب تمیز یا محصولات لازم بهداشتی را ندارند.

سید یوسف المحافظه نایب رئیس سازمان سلام/صلح برای دموکراسی و حقوق بشر (SALAM DHR) نیز در این راستا گفت: اپیدمی کورونا باعث شده است تا مردم جهان رنج یمنی هایی را که تحت محاصره زندگی می کنند احساس کنند. محاصره یمن بروز نمونه این رنجی است که باید متوقف گردد؛ کشتن غیرنظامیان، بمباران بیمارستان ها و گرسنگی میلیون ها کودک. اینها جنایاتی است که باید متوقف گردند و ارزشهای والای انسانی باید بر این جنگ پوچ و ظالمانه مسلط گردد.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 3606

به "اعلام خطر 3 سازمان حقوق بشری بحرینی در خصوص کرونا در یمن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام خطر 3 سازمان حقوق بشری بحرینی در خصوص کرونا در یمن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید