باغ پهلوانپورجهانی می ماند

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران، گروه استان ها ـ نیره شفیعی پور: باغ پهلوان پور مهریز یکی از باغ های زیبای ایرانی متعلق به اواخر دوران قاجاریه است که در محله مزویرآباد مهریز واقع شده و در سال 1381 در فهرست آثار ملی ثبت شد و پس از آن به ثبت ملی رسید.

باغ پهلوانپورجهانی می ماند

جهت دریافت خدمات نمونه طراحی باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

درختان سر به فلک کشیده چنار و سپیدار و درختان انار، انگور، انجیر، بادام، زردآلو و خرمالوی باغ، بر زیبایی آن اضافه نموده و جوی های روان، به واقع تصاویری کارت پستالی از این باغ زیبا به نمایش گذاشته است.

این زیبایی های بی نظیر در کنار عمارت باغ با معماری به سبک دوره زندیه با وجود عناصری همچون سقف های گنبدی شکل، اتاق های سه دری با شیشه های رنگی، بادگیر، تالار و ... سبب شد تا این باغ دو سال پیش به همراه هشت باغ دیگر در فهرست آثار جهانی ثبت گردد و 9 باغ ایرانی به نام باغ های جهانی شهرت پیدا نمایند.

پهلوان پور؛ باغی مورد توجه ویژه گردشگران داخلی و خارجی

باغ پهلوان پور مهریز که در گوشه ای دنج و خلوت از یک محله کوچک در مهریز واقع شده است، طی سال های اخیر مورد توجه جدی گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته، که این اواخر اجرای چند برنامه از جمله جشنواره گلابگیری و ... توانست به خوبی این باغ را حداقل برای مردم یزد معرفی کند.

از چندی پیش نیز در بخشی از این باغ، سوئیت های اقامتی به شکل زیبایی با معماری و سبک و سیاق قدیمی احداث و امکان اقامت مسافران و گردشگران فراهم شده و وجود رستوران و کافی شاپ نیز توانسته بخشی از نیازهای گردشگران را تامین کند.

اما به نظر می رسد وجود همین واحدهای اقامتی برای باغ پهلوان پور مهریز حاشیه ساز شده و نگرانی هایی نیز برای دوستداران میراث فرهنگی ایجاد نموده است تا جایی که در شبکه های اجتماعی، به طور گسترده از خطری بیخ گوش باغ جهانی پهلوان پور مهریز اطلاع رسانی شده است.

موضوع از این قرار است که بر اساس قوانین باغ های ثبت شده جهانی، نباید در باغ های ثبت شده، مراکز اقامتی، تفریحی و ... وجود داشته باشد و شکل باغ نباید به هم بریزد، همانگونه که باغ شاهزاده کرمان با آن زیبایی به دلیل تبدیل شدن به باغ موزه، در خطر خروج از فهرست یونسکو واقع شده است.

نگرانی دوستداران و حامیان میراث فرهنگی

عده ای از دوستداران و حامیان میراث فرهنگی در استان یزد بر این باورند که باغ پهلوان پور مهریز نیز به زودی با خطری نظیر خطر باغ شاهزاده کرمان روبرو می گردد و باید هر چه سریع تر از بروز این اتفاق جلوگیری گردد.

خبرنگاران در استان یزد این موضوع را از بهره بردار باغ پهلوان پور مهریز و مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد پیگیری کرد تا پاسخی برای دوستداران میراث فرهنگی در استان و کشور بیابد.

هیچ خطری باغ پهلوان پور مهریز را تهدید نمی کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در این زمینه به خبرنگاران گفت: هیچ خطری باغ پهلوان پور مهریز را تهدید نمی کند و ما حتی از یونسکو پیغامی نیز در این زمینه دریافت ننموده ایم چه برسد به نامه یا تهدید به خروج از فهرست یونسکو .

محمدمهدی شرافت گفت: برای توسعه مراکز اقامتی و تفریحی در استان یزد، طرح پردیسان از دهه 70 در استان یزد شروع شد و باغ پهلوان پور مهریز نیز از جمله پروژه های طرح پردیسان بود.

وی ادامه داد: ساخت و سازهایی در کنار این باغ در قالب طرح پردیسان صورت گرفته بود اما نیمه کاره رها شد که لازم بود شرایط آن مشخص تکلیف گردد به این معنا که واحدهای احداث شده یا به بهره برداری برسد یا تخریب گردد که با هماهنگی های صورت گرفته با سازمان میراث فرهنگی در مرکز، این واحدها تکمیل و بهره برداری شد.

شرافت گفت: این سوئیت ها و واحدهای اقامتی متناسب با الگوی باغ است و ضوابط معماری در آن رعایت شده ضمن اینکه این باغ، زمانی به ثبت جهانی رسید که این سوئیت ها در آن به بهره برداری رسیده بود.

فضای اقامتی با نرده های چوبی از فضای باغ جدا شده است

وی ادامه داد: علاوه بر این، فضای اقامتی تعریف شده، با نرده هایی کاملا متجانس با بافت باغ به طور کامل از محیط باغ جدا شده و ترتیبی داده شده تا مسئله ای برای این باغ جهانی ایجاد نگردد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یادآور شد: ما هیچ اصراری برای انجام کار خاص در باغ پهلوان پور مهریز نداریم و اولویت ما نیز جهانی ماندن این باغ است بنابراین همه اقدامات صورت گرفته با هماهنگی و با اطمینان از اینکه مسئله ای برای آن ایجاد نمی گردد، صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه چندی پیش یک پایگاه ثبت جهانی در استان یزد ایجاد شده است، اضافه نمود: همه اقدامات در این باغ زیر نظر این پایگاه انجام می گردد و ترجیح ما نیز جهانی بودن باغ است و حاضر نیستیم تحت هیچ شرایطی، این امتیاز را از دست بدهیم.

وی یادآور شد: در حال حاضر 16 سوئیت در فضایی سنتی متناسب با بافت باغ و با بهره مندی از عناصری نظیر حیاط مرکزی، حوض، بادگیر و ... در حال بهره برداری است و مورد استقبال گردشگران به ویژه گردشگران خارجی قرار گرفته است.

اما صحبت هایی نیز در خصوص موزه این باغ به گوش می رسد به نحوی که عده ای از باغ پهلوان پور مهریز به عنوان باغ موزه یاد می نمایند که البته این موضوع نیز از سوی مدیرکل میراث فرهنگی استان یزد رد شد.

ماجرا از این قرار است که در برج ورودی این باغ که در فضایی جدا از باغ است، فضایی کوچک وجود دارد که به موزه تبدیل شده و وسایل موزه مردم شناسی مهریز به آن قسمت منتقل شده اما باغ، موزه نیست.

مسئولان دیگر و بعضی کارشناسان میراث فرهنگی نیز در مصاحبه هایی با همین مضمون، خیال دوستداران میراث فرهنگی استان یزد را آسوده نموده اند که این باغ را هیچ خطری تهدید نمی کند و باغ پهلوان پور مهریز همچنان جهانی می ماند و چنانچه نامه ای، هشداری یا پیغامی از سوی یونسکو مبنی بر امکان خروج باغ از فهرست یونسکو به هر دلیل دریافت گردد، اولویت با جهانی ماندن باغ است.

عده ای نیز بر این باورند که علت اصلی این حاشیه پردازی ها در فضای مجازی، واگذار نکردن این باغ از سوی میراث فرهنگی به بعضی بهره برداران بوده و شایعه خطر بیخ گوش باغ پهلوان پور مهریز نیز از سوی همین افراد در شبکه های مجازی منتشر شده است.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 2556

به "باغ پهلوانپورجهانی می ماند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ پهلوانپورجهانی می ماند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید