موزه ماکسی در رم، بزرگترین موزه هنرهای معاصر ایتالیا

به گزارش مجله وبلاگ فروش، موزه ماکسی | MAXXI در رم

رم، پایتخت ایتالیا تعدادی از معروف ترین موزه ها و گالری های هنری را در خود جای داده به طوری که تعداد موزه ها آنقدر زیاد است که نمی دانید کار بازدید را از کدام موزه آغاز کنید. یکی از دیدنی ترین موزه های رم، موزه ماکسی (MAXXI) است، بنایی که از نظر معماری و آثار، منحصربفرد و خاص است و گردشگران زیادی دارد. می خواهیم درباره موزه ماکسی و معماری خاصش حرف بزنیم، در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید.

موزه ماکسی در رم، بزرگترین موزه هنرهای معاصر ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

موزه ملی هنر قرن بیست و یکم که به موزه ماکسی (MAXXI) معروف است در محله فلامینیو و در محل سابق پادگان نظامی ساخته شده و در مراسمی رسمی در بهار سال 2010 افتتاح شده است. در واقع ایده ساخت این موزه سال ها قبل و در سال 1998 توسط وزارت فرهنگ ایتالیا پیشنهاد و برای طراحی آن مسابقه ای برگزار گردید. در نهایت معماری موزه توسط نابغه معماری معاصر، زاها حدید طراحی شد و ساخت آن 10 سال زمان برد.موضوع اصلی این موزه آفرینش های هنری معاصر است و معماری آن بر اساس رویکردی میان رشته ای به هنر و تولیدات زیباشناختی جهانی پیش رو طراحی شده است.

معمار به همراه طرح این بنا متنی همراه کرد که در آن به دگرگونی هنر از دهه 1960 میلادی به بعد اشاره شده بود. او معتقد بود که در صورتی که اثر هنری دیگر فقط یک شی ء به حساب نمی آید، پس نمایش آن هم نیاز به فضایی متفاوت و منحصربفرد دارد و موزه ماکسی با طراحی خاصش در واقع همین فضای متفاوت را خلق نموده است. طراحی بنا به گونه ای است که چشم اندازهای جذابی از اطراف دارید در واقع از یک طرف دیوارهای بتونی از آثار باارزش موزه محافظت می نمایند و از طرفی دیگر با بخش های شیشه های مهمان چشم اندازها می شوید. فرم سیال و پیچ در یچ، تنوع و در هم تنیدگی طبقات مختلف به همراه نور طبیعی مجموعه ای فضایی و تجربه ای عملی را پدیده آورده که هر لحظه شما را مهمان چشم اندازهای غافلگیرانه می نماید. در این پروژه از دو اصل ابتدایی معماری استفاده شده: دیوارهای بتونی که به سالن های نمایشگاه محدود شده و در هم آمیختگی حجم را مشخص می نماید و دیگری سقفی شفاف که نور طبیعی را به داخل بنا راه می دهد.

ساختمان موزه ماکسی از مجموعه ای از قسمت های بزرگ تشکیل شده که به شکلی سیال پشت سر هم امتداد دارند و باعث حرکت بیننده در میان خود می شوند. بنایی که از بیرون به صورت حجمی بزرگ دیده می گردد و به محض اینکه به داخل آن وارد می شوید تبدیل می گردد به شبکه ای از سیرکولاسیون. در واقع اینکه در معماری این بنا از هندسه تکه تکه و پیوستگی فضایی استفاده شده نشانگر سیالیت پرآشوب زندگی امروز است. در طراحی موزه به اصل انعطاف پذیری توجه ویژه ای شده است تا بتوان هر واقع یا اثر هنری را در سالن های این موزه به نمایش گذاشت. پله های مشکی رنگ و ظاهر خاص سقف ها هر لحظه تشویق تان می نمایند تا در میان فضا ها راه بروید و آثار را تماشا کنید. در معماری این بنا چنان جذابیت و ظرافتی به کار رفته که شاید حواس شما را از آثار به سبک معماری پرت گردد.

موزه ماکسی با 27 هزار متر مربع از دو بخش کلی هنر و معماری تشکیل شده و به غیر از مجموعه هنری که آثاری به آن اضافه می گردد آرشیوی از آثار معماری هم دارد. بخش معماری، اولین موزه معماری ملی در ایتالیاست و حدود 5 هزار طراحی قرن های 20 تا 21، حدود 2500 عکس، مجسمه ها و چندین مدل از معمارهای معروف ایتالیایی را به نمایش گذاشته است، بخش هنری شامل صدها اثر از سراسر جهان به ویژه ایتالیاست. علاوه بر سالن هایی که برای نمایش آثار در نظر گرفته شده موزه شامل آمفی تئاتر، دفاتر اداری، فروشگاه و کتابخانه هم هست.

این موزه در سال 2010 برنده جایزه انستیتوی سلطنتی معماران بریتانیا شد. برای ساخت آن از شبکه ای از خطوط متقاطع استفاده شده، در واقع این خطوط همان دیوارها هستند که با هم برخورد و یا از روی هم عبور می نمایند. همین که پا به داخل این موزه می گذارید المان های اصلی موزه نمایان می شوند: دیوارهای بتونی قوس دار، پله های معلق سیاه و سقفی که امکان ورود نور طبیعی را به خوبی فراهم نموده است. موادی مثل شیشه، بتون و فولاد به فضاهای نمایشگاهی ظاهری طبیعی داده اند و پنل های متحرک هم انعطاف پذیری سالن های نمایشگاه را تضمین نموده اند.

ویژگی اساسی معماری و ساختاری این پروژه در استفاده از دیوارها به عنوان مدارهای فضایی، راسخ است. فضای داخلی گالری ها به یک جفت دیوارهای موازی محدود شده که کاملا در هماهنگی با حرکت طولی ساختمان هستند. سیستم سقف از نظر فنی و تکنولوژی عنصری کاملا پیچیده است و شفافیت نما، نور پردازی ها، سیستمی برای کنترل دما و رطوبت، و نقاطی را برای آویزان کردن پنل ها با هم ترکیب نموده است. نمایشگاه های رنگارنگ و هیجان انگیز زیادی از هنر مدرن جهان در این موزه برگزار می گردد و هزینه بازدید از آن 12 یورو است. گردشگران زیادی از این موزه دیدن می نمایند به طوری که تعداد گردشگران آن در سال 2013 حدود 300 هزار نفر بوده است. در این موزه به طور منظم نمایشگاه هایی برگزار می گردد و فضاهایی برای آزمایش های هنری و کارگاه های هفتگی، کنفرانس ها، نمایش ها و برنامه های آموزشی هم وجود دارد.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: الی گشت
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 1586

به "موزه ماکسی در رم، بزرگترین موزه هنرهای معاصر ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ماکسی در رم، بزرگترین موزه هنرهای معاصر ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید