کهن ترین و بزرگ ترین صندوق امانات بانکی ایران و دنیا در روستای سریزد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، خبرنگاران/یزد روستای زیبای سریزد جلوه گاه آثار تاریخی و ارگ باشکوهی است که از عهد ساسانی تا به امروز مورد توجه بوده است.

کهن ترین و بزرگ ترین صندوق امانات بانکی ایران و دنیا در روستای سریزد

به گزارش خبرنگاران، این روستا واقع در شهرستان مهریز و 30 کیلومتری جنوب یزد، قدمتی چند هزار ساله دارد و علاوه بر آثار تاریخی متعدد از جنبه دیگری نیز در منطقه شهرت دارد که همانا به علت وجود فرهنگ مهر و محبت میان ساکنین آن است و بدین لحاظ سریزد به روستای دوستی معروف است.

روستای سریزد به علت موقعیت طبیعی و تاریخی، باغ ها و مزارع سرسبز، قنات های پرآب و بناهای تاریخی متعدد، از ویژگی های جالب توجهی در حوزه گردشگری برخوردار است.

از مهم ترین جاذبه های تاریخی و ارزشمند روستای سریزد می توان به قلعه بزرگ سریزد که یکی از کهن ترین و بزرگ ترین صندوق امانات بانکی ایران و دنیا بوده است، اشاره نمود.

قدمت این قلعه تاریخی به حکومت ساسانیان (قرن 3 تا 7 میلادی) می رسد و قلعه به منظور ذخیره سازی غلات و مواد غذایی بوده که در آن موقع از ارزش خاصی برخوردار بوده است و علاوه بر غلات، پول، طلا و زیورآلات روستائیان نیز در مواقع هجوم و غارت در این قلعه نگهداری می شده است.

گرداگرد این بنا را خندقی به عرض تقریبی شش متر و عمق بین سه تا چهار متر که نخستین لایه دفاعی قلعه محسوب می شده، محصور نموده است. البته قلعه دارای دو دیوار متحدالمرکز تو در تو با برج و باروهایی بلند و تسخیرناپذیر است که توسط این خندق محصور شده است.

هم چنین قلعه دارای دو درب بوده است که یکی درب اصلی و دیگری درب پشتیبان قلعه بوده است. درب اصلی قلعه به صورت متحرک بوده و از طریق طناب و قرقره هایی از سمت پائین به بالا باز و بسته می شده است. زمانی که درب اصلی از طریق دشمن شکسته می شد و دشمن به درون قلعه راه می یافت، درب دوم قلعه بسته می شده و در واقع نقش درب پشتیبانی قلعه را ایفا می نموده است.

قلعه سریزد دارای سه طبقه است که از خشت و گل ساخته شده و مصالح مورد استفاده در آن آجر و گچ بوده است و تزئیناتی نظیر کادربندی و شومینه سازی نیز در آن دیده می گردد. در دو طرف نیز راهروها، اتاق های متعدد حجره مانندی است که هر کدام دارای درب و کلیدی مجزا به منظور ذخیره سازی اشیای گران بهای روستائیان بوده است.

این اثر با شماره ثبت 1084 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و هم اکنون بیشتر قسمت های قلعه مرمت شده است.

چاپارخانه ای قدیمی متعلق به عهد ساسانیان، رباط کهنه آثاری از دوره سلجوقی و رباط نو از آثار دوره صفوی، بقایای دروازه شهر فرافر که دروازه جنوبی شهر بوده و دوره ساسانی برجا مانده است، مسجد جامع سریزد، بافت قدیمی روستا، حمام قدیمی محله حدان، آب انبارهای بسیار قدیمی و حسینیه نخل این روستا، از دیگر جاذبه های گردشگری این روستا بشمار می فرایند.

البته هم اکنون امکانات تفریحی متعددی مانند موتورسواری در کویر، شترسواری، آفرود، رصد ستارگان در شب و روز و کالسکه سواری نیز در محوطه ارگ قدیم سری یزد برای مسافران و گردشگران فراهم شده است.

مردم روستای سریزد در اعیاد ملی و مذهبی به ویژه در ماه های رجب و شعبان هم چنین ایام محرم و صفر آئین ها و مراسم خاصی دارند که از آن جمله دو بیتی خوانی و برگزاری مراسم نخل گردانی را در سوگواری های عاشورایی می توان برشمرد.

سازهای رایج در موسیقی محلی روستا که در مراسم عزاداری هم نواخته می گردد شامل طبل و سنج است و نوعی شروه خوانی یزدی نیز در هنگام برداشت محصولات باغی و جالیزی در این منطقه متداول است.

از غذاهای محلی و خوش طعم روستای سریزد می توان به کوفته برنجی، کله جوش، اشکنه، قورمه، سوپ گندم، برنج و حلوای یزدی اشاره نمود. خشکه بعضی میوه ها مانند انار، سیب، زردآلو و هلو نیز مورد استفاده مردم روستا است.

قالی بافی از صنایع دستی معروف روستای سریزد است و از معروف ترین سوغات این روستا نیز می توان به انار و خشکبار اشاره نمود.

عمده محصول کشاورزی این روستا نیز انار است که به خارج از کشور صادر می گردد.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 3046

به "کهن ترین و بزرگ ترین صندوق امانات بانکی ایران و دنیا در روستای سریزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کهن ترین و بزرگ ترین صندوق امانات بانکی ایران و دنیا در روستای سریزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید