آیا نحوه ارتباط کلسترول بالا و استرس را می دانید؟

به گزارش مجله وبلاگ فروش، استرس بیش از حد منجر به عدم تعادل هورمونی و سطوح بالای کلسترول بد شود که باعث ایجاد مسائل مختلفی در زمینه سلامتی می شود. بنابراین، برای افزایش کلسترول خوب احتیاج به استفاده از مواد غذایی سالم و ورزش منظم می باشد.

آیا نحوه ارتباط کلسترول بالا و استرس را می دانید؟

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

استرس بیش از حد منجر به عدم تعادل هورمونی و سطوح بالای کلسترول بد گردد که باعث ایجاد مسائل مختلفی در زمینه سلامتی می گردد. بنابراین، برای افزایش کلسترول خوب احتیاج به استفاده از مواد غذایی سالم و ورزش منظم می باشد.

رژیم غذایی سالم به منظور افزایش سطوح کلسترول خوب

سن، جنس، سابقه خانوادگی، وزن، رژیم غذایی و سبک زندگی عوامل اصلی هستند که سطوح کلسترل بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. البته، شما نمی توانید سن، جنس و سابقه خانوادگی خود را تغییر دهید، اما می تواند وزن خود را کنترل نموده و یک زندگی بدون استرس را هم داشته باشید. مطالعات نشان می دهد که استرس روانی بیش از حد منجر به افزایش سطوح کلسترول می گردد.

سطوح کلسترول نرمال

کلسترول یک متابولیت استروئیدی مومی بوده که در سلول های بدن ما وجود دارند. کلسترول در کبد سنتز می گردد. بدن ما برای فراوری هورمون های مختلف و صفرا احتیاج به کلسترول دارد. این ماده برای سنتز ویتامین D هم ضروری می باشد.

کلسترول موجود دز غشاهای سلولی به افزایش نفوذ پذیری سلول یاری می نمایند. بدن شما کلسترول فراوری می نماید، بنابراین احتیاجی به مصرف کلسترول به وسیله مواد غذایی وجود ندارد. کلسترول ماهیت مومی داشته و در خون و آب حل نمی گردد. هنگامی که این ماده در رگ های خون جمع شد، به شکل پلاک در آمده و منجر به قطع جریان خون به اندام هایی مانند قلب و مغز می گردد. بنابراین، تجمع بیش از حد کلسترول باعث افزایش احتمال مرگ بر اثر حملات قلبی و سکته مغزی می گردد.

دو نوع کلسترول به نام های لیپو پروتئین با چگالی پایین یا کلسترول بد و لیپو پروتئین با چگالی بالا یا کلسترول خوب وجود دارد.

شما احتیاج به افزایش سطوح کلسترول خوب و کاهش سطوح کلسترول بد دارید. سطح کلسترول خوب به طور طبیعی باعث کاهش کلسترول بد می گردد. مطابق با انجمن قلب آمریکا، سطوح کلسترول نرمال کلی بدن باید کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر باشد. سطوح کلسترول هنگامی که در محدوده 200 تا 239 میلی گرم در دسی لیتر باشد، لب مرز می باشد. سطوح کلسترول بالاتر از 240 میلی گرم در دسی لیتر به اسم کلسترول خون بالا در نظر گرفته می گردد.

کلسترول بالا و استرس

چگونگی عمل استرس که منجر به سطوح بالای کلسترول خون می گردد، هنوز یک موضوع برای تحقیق می باشد. مطالعات بسیاری به منظور درک ماهیت ارتباط بین استرس و کلسترول مورد احتیاج می باشد.

اعتقاد بر این است که بدن در کوشش به منظور فراوری انرژی بشتر به منظور مبارزه با استرس می باشد. در این فرایند فراوری انرژی بیشتر از اسیدهای چربی و گلوکز، بدن احتیاج به اندازه بالاتری از سطح کلسترول بد از کبد دارد.

سیگار کشیدن منجر به تاثیر بر عملکرد غدد بدن شده و در نتیجه باعث عدم تعادل هورمونی و مسائل جسمانی می گردد.

مواد غذایی ناسالم باعث افزایش کلسترول بد می گردد.

افرادی که تحت استرس قرار دارند، تمایل به استفاده از رژیم غذایی ناسالم دارند. بنابراین استرس بیش از حد منجر به رژیم غذایی ناسالم و عدم فعالیت شده که همه این ها منجر به افزایش سطح کلسترول می گردد.

تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی می تواند به حفظ وزن و سطوح کلسترول نرمال یاری کند. نه تنها رژیم غذایی متعادل، بلکه ورزش منظم هم برای حفظ سطح کلسترول نرمال ضروری می باشد. ورزش باعث بهبود تعادل هورمونی می گردد، بعلاوه به کاهش تجمع کلسترول در بدن یاری می نماید.

تاکید می گردد که افراد از سیگار کشیدن دوری نمایند.

افرادی که تحت استرس هستند، غذاهای چرب مانند شکلات و شیرینی جات مصرف می نمایند، که باید از این عادت غذایی اجتناب نمایند.

ورزش های هوازی برای سلامت بدن مفید می باشد. این ورزش ها به کاهش استرس یاری می نماید.

انجام تمرینات هوازی، یوگا و تنفس عمیق باعث کاهش استرس می گردد. افراد باید از خوردن شامل و دسرهای سنگین در اواخر شب خودداری نمایند. عادات خوابیدن و خودرن بد می تواند باعث بدتر شدن شرایط گردد.

کنترل رژیم غذایی برای کلسترول بالا

یک برنامه غذایی مناسب می تواند به کاهش سطوح کلسترول در خون یاری کند. محصولات لبنی، ماهی، گوشت و مرغ حاوی اندازه بالایی از کلسترول هستند و باید از مصرف بیش از حد آن ها خودداری گردد. شما احتیاج به قرار دادن محصولات لبنی کم چرب، گوشت بدون چربی، ماهی بدون چربی به اندازه محدود در رژیم غذایی خود دارید.

افراد چاق با دنبال کردن رژیم های غذایی کاهش وزن و ورزش می توانند وزن خود را کاهش دهند. یک برنامه رژیمی حاوی کلسترول بالا باید شامل مواد غذایی مختلفی بوده که به کاهش کلسترول خون و جذب کمتر کلسترول از غذا یاری کند. رژیم غذایی سالم باید شامل گوشت کمتر و اندازه سبزیجات و میوه های بیشتر حاوی فیبر غذایی باشد. فیبر به کاهش سطوح کلسترول و کاهش وزن یاری می نماید. ماده کاپسیسین موجود در فلفل تند و ویتامین نیاسین هم به کاهش سطوح کلسترول یاری می نمایند.

در صورتی که تمایل به کاهش کلسترول بدن خود بدون استفاده از دارو دارید، باید غذاهایی که به افزایش کلسترول خوب بدن یاری می نمایند، مصرف کنید. آجیل هایی مانند بادام زمینی، بادام، گردو و پسته و سبزیجات غنی از فیبر، میوه ها، سیر، پیاز و دانه کتان، روغن دانه کتان، روغن آووکادو، روغن زیتون، روغن کانولا، روغن فندق، روغن گلرنگ، روغن آفتابگردان و غیره هم می توانند به افزایش سطوح کلسترول خوب یاری نمایند.

برای کاهش استرس، شغلی را انتخاب کنید که بتوانید از آن لذت ببرید. سعی کنید حداقل نیم ساعت از وقت خود را در خارج از منزل، در باغچه و یا یک جهت پیاده روی در خیابان، گوش دادن به موسیقی، کتاب خواندن، انجام ورزش، صحبت با دوستان، انجام ورزش های ساده مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و شنا بگذرانید. همه این کارها به کاهش سطوح کلسترول و استرس بالا یاری می نماید. در صورتی که تمایل به استفاده از مکمل های کاهش دهنده کلسترول دارید، حتما باید در این رابطه با پزشک خود مشورت کنید.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 14595

به "آیا نحوه ارتباط کلسترول بالا و استرس را می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا نحوه ارتباط کلسترول بالا و استرس را می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید