واکنش مقامات سیاسی قرقیزستان به استرداد آرخان ایناندا به ترکیه

به گزارش مجله وبلاگ فروش، بعضی از مقامات سیاسی قرقیزستان در خصوص استرداد آرخان ایناندا شهروند ترکیه تبار و موسس مدارس ثبات به آنکارا واکنش نشان دادند.

واکنش مقامات سیاسی قرقیزستان به استرداد آرخان ایناندا به ترکیه

به گزارش خبرنگار دفتر منطقه ای خبرنگاران، بعضی از مقامات سیاسی قرقیزستان به استرداد آرخان ایناندا رئیس مرکز ثبات این کشور به ترکیه واکنش نشان دادند.

این شهروند ترک تبار ساکن شهر بیشکک در حدود یک ماه پیش مفقود شد که گویا به وسیله سرویس امنیت ملی قرقیزستان دستگیر و ترکیه تحویل داده شده بود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در همین زمینه رو گذشته گفت که آرخان ایناندا در نتیجه عملیات ویژه موفقیت آمیز سرویس های ویژه ترکیه به آنکارا منتقل شده است.

به همین دلیل رهبر حزب آتامکن قرقیزستان در واکنشی به این عمل گفت: دولت نباید حاکمیت خود را بفروشد و مصونیت شهروندان هر کشوری حاکمیت آن کشور است.

آمور بیک تکی بایف نماینده سابق مجلس در این باره در یک شبکه اجتماعی نوشت: آرخان ایناندا شخصی است که یاری بزرگی به توسعه سیستم آموزش و پرورش در قرقیزستان، برای هموطنان ما نموده است.

وی اضافه نمود: هر شهروند قرقیزی مانند حاکمیت کشور قرقیزستان باید مصون باشد. مردم قرقیزستان اساس کشور هستند. بنابراین، در همه نسخه های قانون اساسی این تضمین وجود دارد که دولت از ایمنی شهروندان خود محافظت خواهد نمود و هرگز شهروندی را به خارج از کشور تحویل نخواهد داد.

در همین رابطه دستان بکشف نماینده مجلس گفت: حق حاکمیت کشور قابل فروش نیست. آدم ربایی به وسیله سرویس های ویژه ترکیه در خاک قرقیزستان نقض حاکمیت کشور ما و منافع ملی آن است. بنابراین ، مقامات قرقیزستان باید بلافاصله ارزیابی کافی از این حادثه انجام دهند و اقدامات مناسب را بکار گیرند.

بکشف در خصوص توافق سرویس های ویژه قرقیزستان و ترکیه بیان داشت که من معتقدم که سرویس ضد جاسوسی ما به هیچ وجه از پس این کار برنمی آمد، زیرا سرویس های ویژه خارجی بی سر و صدا در قلمرو ما قدم می زدند.

وی اضافه نمود: من نمی توانم تصور کنم که چگونه بدون هماهنگی با خدمات ویژه، این عملیات را انجام دادیم. این کار بدون هماهنگی غیر ممکن است. برای ترکیه شرم آور خواهد بود. بنابراین فکر می کنم از قبل توافق شده است.

نماینده مجلس بعلاوه تأکید کرد که کمیته ایالتی امنیت ملی باید اعتراف کند که آنها مانع آدم ربایی نشده اند.

بکشف گفت: سرکنسولگری ترکیه باید به بازداشت آرخان پاسخ دهد و وزارت امور خارجه باید بیانیه ای صادر کند و از سازمان های بین المللی بخواهد شرایط را ارزیابی نمایند. سادیر جباراف رئیس جمهور قرقیزستان باید آن را محکوم کند و ما حق داریم این را از رئیس جمهور بخواهیم. اگر رئیس دولت از قانون اساسی پیروی نکند، پس باید از سمت خود برکنار گردد. اگر ما یک مجلس توانمند داشتیم، امروز باید مسئله استیضاح مطرح می شد.

وی تأکید کرد که روسای جمهور قبلی هم مجبور به استرداد معلمان مدارس ثبات بودند، اما نه الماس بیک آتامبایف و نه سورونبای جین بیکوف این کار را نکردند.

انتهای پیغام/.

وبلاگ راضانی: وبلاگ راضانی، یک ورزشکار که به دنبال رستگاری است

کیوسک خبری آشنا: کیوسک خبری آشنا | مجله اخبار روز جهان

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 12816

به "واکنش مقامات سیاسی قرقیزستان به استرداد آرخان ایناندا به ترکیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش مقامات سیاسی قرقیزستان به استرداد آرخان ایناندا به ترکیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید