بازار فالوده خنک یزدی داغ شد، دسر 100 ساله یزدی ها ثبت ملی شد

به گزارش مجله وبلاگ فروش، ثبت ملی فالوده یزدی به عنوان یکی از آثار ناملموس استان یزد در کنار آثار دیگر از جمله بافت بادبزن اسمی بافق، حناسایی یزد، طرز تهیه پالوده یزدی، مراسم دوخت پیراهن مراد در روز بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، مراسم صبح روسیَه (سیاه) در فهرج و خرانق در لیست میراث ناملموس کشور از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد اعلام شد.

بازار فالوده خنک یزدی داغ شد، دسر 100 ساله یزدی ها ثبت ملی شد

اما بد نیست با این خوراکی و البته دسر خوشمزه و گوارای یزدی که گرمای طاقت فرسای یزد را قابل تحمل تر می نماید، آشنا شوید. قدمت پخت فالوده یزدی به چند صد سال پیش باز می گردد، زمانی که حتی یخچال های برقی برای تهیه یخ مورد احتیاج فراوری فالوده وجود نداشت، فالوده پزان از یخ های فراوریی یخچال های خشتی برای فراوری این دسر خوشمزه استفاده می کردند.

ماده اصلی این دسر، نشاسته است که بعد از پخته شدن، از آبکش هایی در فاصله یک تا 1.5 متری از زمین عبور می نماید و به صورت کشدار وارد ظروف آب سرد شده و شکل می گیرد. سپس آب فالوده های فراوری شده گرفته می گردد و آن را همراه با گلاب، شیره شکر، تخم شربتی و سایر مخلفات برای پذیرایی از علاقمندان آماده می گردد.

بیشتر خانواده های یزدی بعد از ظهرهای ماه های گرم سال در فصل بهار و تابستان را با این دسر خنک، شیرین و گوارا می نمایند اما بعضی از شهروندان هم علاقمند به نوشیدن عرقیجات گیاهی خنک برای فرار از گرمای هوا هستند.

منبع: گردشبان
انتشار: 11 مرداد 1402 بروزرسانی: 11 مرداد 1402 گردآورنده: sale-blog.ir شناسه مطلب: 28082

به "بازار فالوده خنک یزدی داغ شد، دسر 100 ساله یزدی ها ثبت ملی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار فالوده خنک یزدی داغ شد، دسر 100 ساله یزدی ها ثبت ملی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید